Politiebericht Duin- en Bollenstreek Zuid

Persberichten 23-02-1999 t/m 01-03-1999
Regio

Vierde Landelijke Onderzoek Politiemonitor Bevolking

De komende maanden wordt voor de vierde maal de Politiemonitor Bevolking uitgevoerd. Dit landelijke onderzoek is er op gericht om meer inzicht te verkrijgen in de ontwikkeling van de criminaliteit en onveiligheid in Nederland. Ruim 60.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder zullen telefonisch over deze onderwerpen worden geënquêteerd. De Politiemonitor Bevolking wordt uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Justitie en van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties, een groot aantal politie-korpsen en diverse gemeenten. In de regio Hollands Midden zullen ruim 7000 personen uit de doelgroep worden geënquêteerd in de periode van 22 februari tot en met 8 maart a.s.

Het doel van het onderzoek is om op landelijk en regionaal niveau inzicht te krijgen in welk deel van de bevolking het afgelopen jaar slachtoffer is geworden van criminaliteit, zoals woninginbraak en fietsendiefstal. Verder worden vragen gesteld over buurtproblemen, onveiligheidsgevoelens, het optreden van de politie en preventiegedrag.

Het is voor de vierde keer dat de monitor wordt gehouden. Eerdere metingen vonden plaats in 1993, 1995 en 1997. Hierdoor is het mogelijk trends waar te nemen: zijn bepaalde problemen groter of juist kleiner geworden, is het aantal slachtoffers van criminaliteit gestegen of gedaald. De Politie-monitor bevolking is daarmee een belangrijk hulpmiddel voor politie, bestuur en openbaar ministerie om het gevoerde beleid te evalueren en eventueel bij te stellen.

Het onderzoek wordt evenals de voorgaande jaren uitgevoerd door de B & A groep en intomart. Naar verwachting worden de resultaten in juni 1999 gepresenteerd.

Oegstgeest

Inbraak in bedrijf.
In de nacht van woensdag 24 op donderdag 25 februari 1999 werd er tussen 21.30 en 07.00 uur ingebroken in een bedrijf aan de Zoutkeetlaan te Oegstgeest. Nadat men een raam had opengebroken met mogelijk 2 verfschrappers, kon men naar binnen klimmen. In het bedrijf werd nog een binnendeur van het kantoor opengebroken. Vervolgens werd de in het kantoor aanwezige kluis opengebroken. Er wordt een klein geldbedrag uit de kluis vermist. Onderzoek wordt ingesteld.

Inbraak in school.
In de nacht van woensdag 24 op donderdag 25 februari 1999 werd er in de naast het bovengenoemde bedrijf aan de Zoutkeetlaan eveneens ingebroken in een school. Nadat er een cilinder van het slot van de toegangsdeur was afgebroken, kon men de deur openen. Uit de school werden slechts 2 verfschrappers weggenomen. Deze verfschrappers werden later bij het opengebroken raam van het bedrijf ernaast aangetroffen. De inbraken zijn bijna zeker door dezelfde dader(s) gepleegd. Onderzoek wordt ingesteld.

Katwijk

Verlichtingscontrole.
Op donderdag 25 februari 1999 werd er door de politie in de avonduren in de gemeente Katwijk nabij de Zeeweg een verlichtingscontrole voor fietsers gehouden. Er werden 18 fietsers bekeurd voor het niet voeren van de goede verlichting.

Valkenburg

Verlichtingscontrole.
Op donderdag 25 februari 1999 werd er door de politie in de avonduren ook in de gemeente Valkenburg o.a. op de Hoofdstraat een verlichtingscontrole voor fietsers gehouden. Er werden 12 fietsers bekeurd voor het niet of onjuist voeren van de goede verlichting.

Sassenheim

Getuigen gezocht.
Op vrijdag 12 februari 1999, omstreeks 18.00 uur, reed een bestuurder van een zwarte Renault, personenauto, een 42 jarige inwoner van Sassenheim over de Prins Hendriklaan te Sassenheim. Op dat moment kwam hem een bestuurder van een Witte Opel Kadett personenauto met hoge snelheid tegemoet. Er onstond in de aldaar gelegen bocht bijna een aanrijding, doch doordat de bestuurder van de Renault uitweek een stopte kon dit worden voorkomen. De bestuurder van de Witte Opel stopte ook en nadat beide bestuurders waren uitgestapt ontstond er een woordenwisseling over het verkeersgedrag. Uiteindelijk gaf de bestuurder van Opel de andere bestuurder een harde duw, waardoor deze kwam te vallen. Deze man raakte gewond en liep een gekneusde voet op en de auto raakte gedeukt. Vervolgens ging de bestuurder van de Witte Opel, een man van ong. 1.80 m lang, normaal postuur, blond kort haar en vermoedelijk een snor, droeg een licht groene korte jas en een spijkerbroek, er vandoor. Naar de juiste toedracht van het gebeurde wordt door de politie een onderzoek ingesteld. Eventuele getuigen van het voorval en / of getuigen die de bestuurder van de Witte Opel kadett kennen worden verzocht contact op te nemen met de politie te Katwijk, Tel. 071-4090101.

Katwijk

Woninginbraak.
Op zondag 28 februari 1999 werd ertussen 18.30 en 23.25 uur ingebroken in een woning aan de Hoorneslaan te Katwijk. Nadat men de cilinder van het slot van de voordeur had afgebroken, kon men de deur openen en naar binnen dringen. In de woning werden kasten en laden doorzocht. Er werd wat geld en een aantal bankpasjes weggenomen.

Oegstgeest

Parkeercontrole.
Op vrijdag 26 februari 1999 werd er in de middag en avonduren weer speciaal parkeercontrole gehouden t.a.v. het gebruik van de parkeerschijf bij het winkelcentrum Lange Voort en de de Kempenaerstraat te Oegstgeest. In totaal werden er 100 waarschuwingsbonnetjes uitgeschreven. Het gebruik van de parkeerschijf is sterk verbeterd in vergelijking met de vorige controle. Vanaf heden zal er bij overtredingen bekeurd gaan worden.

Controle verplichte rijrichting.
Op maandag 1 maart 1999 werd ertussen 07.55 en 08.40 uur door de politie een controle op de verplichte rijrichting gehouden nabij de kruising Apolloplein en Rijnzichtweg te Oegstgeest. De controle werd gehouden, daar bleek dat bestuurders de laatste tijd veelvuldig overtredingen pleegden. Tijdens de gehouden controle werden 15 bestuurders op kenteken bekeurd. Zij zullen binnenkort de acceptgiro in de bus krijgen.

Sassenheim

Parkeercontrole.
Op vrijdag 26 februari 1999 werd er in het gebied van de "Blauwe zone" rondom de Hoofdstraat te Sassenheim door de politie een parkeercontrole gehouden. Er blijkt aldaar nog veelvuldig geen of onjuist gebruik van de parkeerschijf gemaakt te worden. Er werden 48 bekeuringen uitgeschreven.

Rijnsburg

Bloemenrijder overvallen.
Op vrijdagavond 26 februari 1999, omstreeks 20.15 uur, is op de Esdoornlaan te Rijnsburg een 46 jarige bloemenrijder uit Rijnsburg overvallen door twee onbekende mannen. De Rijnsburger had samen met een collega een lading bloemen vervoerd naar Duitsland en was door de collega in de buurt van zijn woning afgezet. Op de Esdoornlaan spoten de twee donkergeklede mannen een soort gas in zijn gezicht en namen hem na een worsteling de tas met de opbrengst van de rit af. Ze verdwenen vervolgens in de richting van de Nassaulaan. De Rijnsburger had verwondingen aan zijn ogen en benen en is voor onderzoek overgebracht naar het LUMC. Daar bleken een van zijn ogen beschadigd en zijn kniebanden verrekt te zijn. Na de overval heeft de politie, die inmiddels gewaarschuwd was, de wijk afgezet en naar de twee overvallers gezocht. Dit heeft tot nu toe nog niets opgeleverd. De twee overvallers waren mannen van ongeveer 20 jaar oud en waren donker gekleed. Een van hen droeg een geblokte zgn. palestine-sjaal. Onderzoek naar de daders wordt voortgezet.

Laatst bijgewerkt op 01-03-1999 - © 1998 H.T. Zielstra.