Bloemisten moeten inspelen op imago kamerplanten

Datum nieuwsfeit: 02-03-1999

TuinbouwNet

Bloemisten moeten inspelen op imago kamerplanten

Bloemisten kunnen de verkoop van Kalanchoë en Spathiphyllum stimuleren als zij inspelen op het beeld dat de consument van de beide kamerplanten heeft. De Kalanchoë is volgens de Nederlanders echt een plant om cadeau te doen. Om de rol van de plant als geschenk nog te versterken, zou de Kalanchoë verwerkt kunnen worden in een fantasievol arrangement. Het gebruik van meer fantasie kan ook een oplossing zijn voor het doorsneekarakter van de plant. Dat blijkt uit een marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT).

Het productschap heeft consumenten gevraagd naar hun mening over de beide planten. Ook is bekeken welke zaken van invloed zijn op dit imago. Dit is van belang voor de manier waarop deze producten aan de man worden gebracht.

Uit het onderzoek bleek dat Nederlanders de Spathiphyllum op twee uiteenlopende manieren typeren: als modern én klassiek. De consument associeert de Spathiphyllum met een bepaalde interieurstijl. Sommige consumenten noemen de plant 'strak' en 'speels', kenmerken die horen bij een moderne stijl. Anderen vinden deze plant juist vooral 'decoratief' en 'stijlvol', eigenschappen behorend bij een klassieke stijl. Doordat de Spathiphyllum associaties oproept met een bepaalde stijl van wonen verdient hij een bijzondere plaats in huis, vinden de ondervraagde consumenten. De plant kan als blikvanger dienen.

Bij de promotie van de Spathiphyllum kunnen het positieve imago, de vele toepassingen en het tijdloze karakter uitstekend worden benut. Kansen liggen bijvoorbeeld in het tonen van de plant temidden van interieurspullen of het adverteren in woontijdschriften.

Verder is het beter de Spathiphyllum te positioneren buiten de categorie van bloeiende planten, maar wel de bloem als onderscheidend element naar voren te brengen. Uit het onderzoek bleek namelijk dat de Spathiphyllum, ondanks zijn opvallende bloem, niet als een bloeiende plant wordt ervaren. Qua beleving en toepassing vindt de consument hem beter thuis horen bij de groene planten. Het wordt gezien als een groene plant met een gekleurd blad dat lijkt op een bloem. Een enkeling typeert de Spathiphyllum wel als bloeiende plant, maar vindt daarbij wel dat hij niet 'bloemig' en 'fleurig' genoeg is.

Meer informatie over beide planten is te vinden in het rapport 'Beeld van de Spathiphyllum & Kalanchoë; consumentenonderzoek (PT 99-03)'. Het rapport is voor kwekers en handelaren gratis te verkrijgen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 070 - 304 12 96.