ENECO wijzigt zenderpakket kabeltv

ENECO

2 maart 1999

ENECO wijzigt zenderpakket kabeltv

ENECO KabelTV & Telecom past 7 april in Barendrecht, Heerjansdam, Binnenmaas, Cromstrijen, 's Gravendeel, Korendijk en Strijen het pakket zenders aan dat via de kabel wordt aangeboden. Op 3 maart wordt reeds de nieuwe tv-zender Net 5 op kanaal S19, 287.25 MHz geplaatst. De aanpassingen zijn gebaseerd op het advies dat de regionale programmaraad Zuid-Holland Zuid onlangs heeft uitgebracht. Hierdoor zijn er een aantal wijzigingen in de zenderindeling van radio en televisie. Dit betekent overigens niet de tv opnieuw moet worden ingeregeld. Bewust zijn alle wijzigingen op tv namelijk doorgevoerd op frequenties die reeds in gebruik zijn.

De Programmaraad Zuid-Holland Zuid heeft geadviseerd Eurosport op te nemen in het standaardpakket, maar ENECO zal deze zender niet doorgeven omdat aan de doorgifte van Eurosport kosten verbonden zijn. ENECO vindt betaling van doorgiftevergoeding een ongewenste situatie, aangezien betaling een precedentwerking kan hebben naar andere tv-zenders, die vervolgens ook betaling gaan vragen voor doorgifte. Tevens hebben de gemeenten in het verleden duidelijk aangegeven dat zij niet willen dat de tarieven extra worden verhoogd als er zenders worden doorgegeven waarvoor moet worden betaald.

Televisie
Duitsland 2, MTV en TV 5 komen te vervallen. De programmaraad heeft deze zenders niet hoog genoeg genoteerd op de ranglijst van geadviseerde zenders om te worden doorgegeven. Discovery Channel deelde voorheen een kanaal met Kindernet, maar gaat nu volledig uitzenden op het bestaande kanaal. Kindernet verhuist van kanaal S13, 245.25 MHz naar kanaal 11, 217.25 MHz en gaat dit kanaal delen met Cartoon Network, waarbij Kindernet volledig uitzendt van 7.00 tot 11.00 uur (in het weekend tot 12.00 uur) en Cartoon Network de overige zendtijd vult op dit kanaal. Cartoon Network is nieuw, evenals de muziekzender TMF op kanaal S17, 273.25 Mhz.

Radio
Ook het pakket radiozenders wijzigt per 7 april naar aanleiding van het advies van de programmaraad. De Tweede Kamer zender wordt gecombineerd met Radyo Zafer, een Turkse zender (op vrijdag, zaterdag en zondag, de momenten dat de Tweede kamer niet uitzendt, is Radyo Zafer te horen). De zenders WDR 3 en RTBF 2 verdwijnen van de kabel. Nieuw zijn Concertzender, Radio France, Radio Hollands Glorie, New Dance Radio, Arrow Classic Rock, SUN FM, Radio Amor en BBC 2. Daarnaast verhuizen de meeste radio-zenders van plaats. ENECO zal tijdig advertenties plaatsen in de huis-aan-huis bezorgde weekbladen met de nieuwe zenderindeling van radio en tv. Aan de wijzigingen in het zenderpakket is geen tariefswijziging verbonden.

Klanten met vragen over de kabeltv kunnen op werkdagen gratis bellen met de afdeling Service & Informatie van ENECO: 0800-0603.