VEV en Festo naar Internationale Beroepenwedstrijd

VEV/FESTO voorbereiding intern. beroepenwedstrijd

Nijkerk, 1 maart 1999

VEV en Festo bereiden Internationale Beroepenwedstrijd Canada voor

Op 23 februari jl. werd een groep van 13 personen uit het bedrijfsleven en het scholenveld door Festo BV en VEV/elektrotechnisch vakonderwijs geïnformeerd over deelname van hun leerlingen aan de voorselectie voor de Internationale Beroepenwedstrijd die in november van dit jaar in Montreal (Canada) wordt georganiseerd.

Sinds 1993 wordt onder toeziend oog van de Stichting Beroepenpromotie Nederland elke twee jaar de Nationale Beroepenwedstrijd georganiseerd. Een van de erkende wedstrijdberoepen is mechatronica. In het kort kan men mechatronica omschrijven als een vakgebied waarin een niet te ontlopen samenwerking tussen de vakgebieden werktuigbouwkunde, elektrotechniek/elektronica en informatietechniek bestaat. Hoewel het vak niet genoemd wordt in de kwalificatiestructuur is het wel een wedstrijdberoep waaraan leerlingen in tegenstelling tot de andere wedstrijdberoepen in teamverband deelnemen.

Na de Europese Beroepenwedstrijd die in oktober 1998 plaatsvond in Groningen is er overleg gestart tussen opleidingsfondsen van de groot- en kleinmetaal, Stichting Opleidingen Metaal (SOM), Festo BV en VEV. Met deze samenwerking is een breed draagvlak ontstaan voor promotie en uitvoering van de beroepen in de metaal en elektro via de Nationale Beroepenwedstrijd. Er is een campagne gestart, .Vakkanjers' genaamd, die o.a. voorziet in een nieuwe aanpak van de beroepenwedstrijd in de metaal en elektro.

De bezoekers aan de informatiemiddag kregen informatie over het beroep mechatronica, de trainingsmomenten en de te gebruiken apparatuur en hebben met veel belangstelling een demonstratie van de wedstrijdmodellen bijgewoond. Gezien de ontwikkelingen in de verschillende vakgebieden en de invloed die de informatietechniek krijgt in de huidige besturingssystemen vinden Festo BV en VEV het van het grootste belang dat leerlingen deelnemen aan het onderdeel mechatronica. Zij kunnen ervaring opdoen met het boeiende vak en daarmee de ontwikkelingen in de Nederlandse hightech-industrie blijven volgen.

Noot voor redacties