Cisco maakt winnaars Oudste Router Actie bekend

Datum nieuwsfeit: 03-03-1999

Cisco maakt winnaars Oudste Router Actie bekend

De oudste werkende Cisco-routers in Nederland zijn meer dan tien jaar oud

Amsterdam, 3 maart 1999 Cisco's speurtocht naar de oudste, nog werkende Cisco-router in Nederland heeft drie hoofdprijswinnaars opgeleverd. De drie alleroudste routers zijn alledrie van het type AGS, het eerste product dat Cisco op de markt bracht. Ze doen al sinds begin 1988 trouwe dienst.

Van de meer dan tweehonderd inzendingen die Cisco naar aanleiding van de actie ontving, was vijfenveertig procent van de routers meer dan zeven jaar oud. De bezitters van deze voor netwerkbegrippen zeer oude producten zijn er inmiddels nogmaals op gewezen dat deze niet geschikt zijn voor gebruik tijdens en na de eeuwwisseling. Verreweg het grootste deel van het Cisco's assortiment is evenwel jaar 2000-bestendig, iets wat Cisco al enige tijd op velerlei manier aan haar klanten laat weten.

Voor zover Cisco met deze actie heeft kunnen achterhalen, staat de alleroudste, nog actief in bedrijf zijnde Cisco-router bij Origin-IT in Eindhoven. Het betreft hier een intern testnetwerk, dat in gebruik is om juist klanten met oudere apparatuur ondersteuning te kunnen blijven geven, vooral bij migratie naar nieuwe technologie. Theo Driessen, netwerkmanager bij Origin en de aanmelder van de oudste router, zegt: "De eerste Nederlandse Cisco-routers zijn persoonlijk door Sandy Lerner en Len Bosack (de twee oprichters van Cisco) naar Eindhoven gebracht en getest door een afdeling van Philips, het SERI-Team. De routers werden toen ingezet in misschien wel het allereerste internationale multiprotocol netwerk, op basis van IP en DECnet. In de loop der tijd is dit netwerk gemigreerd naar een van de modernste wereldwijde multiprotocol netwerken met meer dan 1200 routers."

De op één na oudste router staat bij de Internet Service Provider Internet Access Foundation uit Groningen. Deze ISP, die inbelpunten in Enschede en Groningen heeft, heeft de router niet zelf aangeschaft, maar deze in 1994 als een 'tweedehandsje' van een leverancier cadeau gekregen. De router wordt gebruikt in het inbelpunt in Enschede. Pauline Middelink van Internet Access Foundation is blij met de tweede prijs, die onder andere een keuze uit Cisco-apparatuur ter waarde van $ 5000 inhoudt: "Omdat we een non-profit organisatie zijn, komt deze prijs ons zeer goed van pas. Anders hadden we een manier moeten vinden om onze AGS ook na de jaarwisseling aan de gang te houden."

De op twee na oudste Cisco-router werd aangemeld door SARA, Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam. Deze organisatie won hiermee derde prijs. Peter Huizer, netwerkmanager: "We gebruiken de Cisco AGS op dit moment nog als access server voor consolepoorten van netwerkapparatuur. Behalve deze oude router hebben wij overigens ook één van de allernieuwste producten van Cisco, een Gigabit Switch Router uit de 12000-serie, als eerste in Nederland geïnstalleerd."

Over Origin

Origin Nederland B.V. is met een omzet van ruim 1,5 miljard gulden over 1998 en met zo'n 6.250 medewerkers de grootste dienstverlener in Nederland op het gebied van Informatie- en Communicatietechnologie (ICT). Origin is in zijn dienstverlening actief op het gebied van consultancy, bouw, implementatie en management van automatiseringssystemen en richt zich met name op grote, vaak multinationaal werkende organisaties. Origin Nederland B.V. maakt onderdeel uit van het wereldwijd opererende Origin B.V. dat met 17.000 medewerkers is vertegenwoordigd in 32 landen.

Over Internet Access Foundation

Internet Access Foundation (IAF) werd in 1992 opgericht en is een non-profit organisatie met als doelstelling 'het bevorderen van de toegankelijkheid van internationale netwerken en het bevorderen van communicatie tussen computergebruikers middels bestaande of nieuw op te zetten netwerkstructuren'. IAF biedt landelijk Internet-toegang aan particulieren en bedrijven middels inbelpunten in Enschede en Groningen.

Over SARA

SARA (Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam) is een nationaal expertisecentrum op het gebied van High Performance Computing (productie, simulatie, manipulatie en visualisatie van gegevens), High Performance Networking (consultancy en beheer), Information Management and Facility Management. Bovendien ondersteunt ze wetenschappers en bedrijfsleven bij complexe, grootschalige berekeningen en visualisaties, en vormt zo een belangrijke schakel in grensverleggend onderzoek.

Over Cisco Systems

Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 16.000 werknemers en realiseerde in fiscaal 1998 een totale omzet van 8,46 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com.

Voor meer informatie: Bezoek PR contacten.

Copyright © Cisco Systems Inc. 1999 Laatst gewijzigd op: 3 maart 1999. Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. deze website? Mail ons!