Titanic 3 maal genomineerd voor beste bioscoopfilm van 1998

NED.FED. V.D.CINEMATOGRAFIE

BESTE BIOSCOOPFILMS '98: 3 NOMINATIES TITANIC

TITANIC 3 MAAL GENOMINEERD VOOR BESTE BIOSCOOPFILMS VAN .98

Titanic is door het Nederlandse bioscooppubliek in drie categorieën genomineerd voor de Beste Bioscoopfilms van 1998. Tot en met 24 maart kan het publiek via de BelBios (0900-9363) telefonisch zijn favoriete films kiezen. Tijdens de bekendmaking van de nominaties, woensdagavond bij Bio-Kinderrevalidatie te Arnhem, bracht Tweede Kamer-voorzitter Jeltje van Nieuwenhoven als eerste haar stem uit.

De Verkiezing van de Beste Bioscoopfilms 1998 kent vier categorieën: humor, spanning, ontroering en de beste bioscoopfilm. In elke categorie zijn door middel van een enquête onder bioscoopbezoekers drie films genomineerd. De ondervraagden hadden het hardst gelachen bij As Good As It Gets, Dr Dolittle en There.s Something About Mary. Als spannendste bioscoopfilms werden aangewezen Armageddon, Devils Advocate en Titanic. De geënquê- teerden waren het meest ontroerd bij Good Will Hunting, Saving Private Ryan en Titanic.
Als allerbeste bioscoopfilms zijn genomineerd Armageddon, Saving Private Ryan en Titanic. De uitslag wordt 13 april bekend gemaakt in het SBS6-programma Hart van Nederland vanuit Planet Hollywood in Amsterdam.

Opbrengst voor Bio-Kinderrevalidatie
Bioscoopbezoekers ontvangen dezer dagen een .lot. dat tegelijkertijd een handleiding is voor de telefonische verkiezing. Het opbellen naar BelBios kost 75 cent per minuut, maar de opbrengst van alle telefoontjes gaat in één keer door naar de Stichting BIO-Kinderrevalidatie. Aan het eind van het telefoongesprek noemt BelBios een uniek lotnummer, dat de deelnemer zelf op het lot kan invullen. Daarmee dingt elke opbeller mee naar één van de 50 super-bioscoopbonnnen met recht op een jaar, een half jaar of een kwartaal lang gratis naar de film.

Winnende films op Bioscoopdagen
De Verkiezing Beste Bioscoopfilms vormt de aanloop naar de Schweppes Nationale Bioscoopdagen op dinsdag en woensdag 20 en 21 april 1999. Dan zet het bioscoopbedrijf de deuren wijd open voor het publiek, dat die dagen elke film voor slechts 7,50 gulden kan zien. Bovendien krijgt de bezoeker bij elke voorstelling een nationale bioscoopbon van 2,50 cadeau. Veel bioscopen vertonen die dagen de winnende films. De vorige Nationale Bioscoopdag trok bijna 200 duizend bezoekers.

De Verkiezing Beste Bioscoopfilms en de Nationale Bioscoopdagen zijn een jaarlijkse activiteit van de gezamenlijke Nederlandse bioscoopexploitanten en filmdistributeurs, verenigd in de NFC. Vorig jaar wees het publiek Seven Years in Tibet aan als Beste Bioscoopfilm.

VERZOEK EMBARGO TOT 3 MAART 1999, 22.30 UUR

(Noot voor de pers) Nadere informatie:
NFC Marketing: drs. Jeroen B. Huijsdens, Luud Berings (020) 679 92 61

Norvell Jefferson Public Relations: Karel A. Winkelaar, (0346) 55