Reactie D66 op uitslag verkiezingen Provinciale Staten

Datum nieuwsfeit: 04-03-1999

D66 Nieuws

Reactie op de uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten

4 maart 1999

Ondanks de grote inspanningen van vele mensen in de verschillende provincies, is de uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten voor onze partij tegen gevallen. In de afgelopen campagne heeft D66 voorstellen gedaan op verschillende terreinen, zoals het asielbeleid, de WAO, het milieu, de thuiszorg en de betrouwbare overheid. Aan de ideeën en de inzet heeft het niet gelegen. Ook de zeer lage opkomst bij deze verkiezingen heeft ons parten gepeeld: traditioneel krijgt D66 door een lage opkomst minder stemmen dan bij een hogere opkomst.

Nu is de tijd om, ongeacht de uitslagen, iedereen te prijzen voor de enorme inzet en prima samenwerking. Ook willen we iedereen die op D66 heeft gestemd bedanken voor dit blijk van vertrouwen. Het is jammer dat we kiezers in het huidige tijdgewricht en in de huidige politieke verhoudingen nog onvoldoende hebben kunnen overtuigen van het belang van D66 voor de vernieuwing en de kwaliteit van de samenleving. Daar zullen de Tweede-Kamerfractie en de bewindslieden ontzettend hard voor moeten werken en dat zullen we dus ook, met de hele partij doen.

De laatste dagen is vaak de vraag gesteld of D66 aan een verkiezingsnederlaag consequenties zou moeten verbinden voor deelname aan de huidige coalitie. Wij vinden van niet.

We zijn in juni 1998 in het tweede Paarse kabinet gestapt omdat we in het regeerakkoord veel belangrijke D66-punten konden verwezenlijken. Onderwerpen als zorg, onderwijs en milieu vinden we zó belangrijk, dat we de gemaakte afspraken willen nakomen. Dat, en de bereidheid van alle drie de coalitiepartners om echt samen te werken, is voor ons de toetssteen voor dit kabinet.

Wij zullen er alles aan doen om het profiel van D66 krachtiger te maken, maar zonder ons te overschreeuwen. Een redelijke én radicale partij die staat voor mensen en milieu. Daar zetten wij op in!

Thom de Graaf
Fractievoorzitter in de Tweede Kamer voor D66