Omzetverschillen horeca in 1998 opmerkelijk

Zoetermeer, 4 maart 1999
Persbericht P-05 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Omzetverschillen horeca in 1998 opmerkelijk

De omzetverschillen tussen de verschillende horecasectoren zijn in 1998 opmerkelijk geweest. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek en het bedrijfschap Horeca en Catering vandaag bekend maken. De omzet bij hotels (10,5%) en restaurants (8,3%) steeg fors, die van cafés (2,6%) en cafetaria's (2,8%) was veel minder. Zelden was het verschil tussen de sectoren zo groot.

Het Bedrijfschap, dat benadrukt dat het rendement op een te laag niveau blijft, wijst op twee oorzaken voor deze ontwikkeling. "In de eerste plaats profiteerden vooral hotels en restaurants van de zakenmarkt. De zakelijke bestedingen in de horeca namen toe en dat was koren op de molen van bedrijven die zich op de zakenmarkt richten", zegt mr. dr. Jan Hendrik Peters, directeur van het Bedrijfschap. Peters wijst er verder op dat grotere bedrijven een beter aanpassingsvermogen hebben dan de kleinere bedrijven: "Grotere bedrijven kunnen veel beter het hoofd bieden aan de turbulente ontwikkelingen die op dit moment spelen, zoals de steeds veranderende, kritische en moeilijk te voorspellen consument, de toegenomen wettelijke verplichtingen en de concurrentie van buiten de horeca".

Een punt van zorg noemt Peters het dreigende personeelstekort in de branche: "Mensen zijn de belangrijkste productiefactor en het unique selling point". Het aantal mensen dat in september 1998 in de horeca werkte, is in vergelijking met september 1997 weliswaar met 23% toegenomen tot 280.000 werknemers, maar dat is niet voldoende. Zo verwacht 20% van de horecabedrijven in 1999 meer personeel nodig te hebben, is het aantal moeilijk vervulbare vacatures met bijna 70% toegenomen en raamt de Universiteit van Maastricht dat tussen 1997 en 2002 in de horeca een personeelstekort van 18.000 beroepsopgeleide werknemers ontstaat. Vooral voor de bediening en de keuken is het moeilijk om de juiste mensen te krijgen.