PvdA-debat: Relatie tussen rechter en openbaar bestuur

Datum nieuwsfeit: 05-03-1999

Partij van de Arbeid

PvdA houdt debat over de relatie tussen de rechter en het openbaar bestuur
25 februari 1999 PvdA-voorlichting

Het boompje van de Verenigde Esperantisten in het Bulderbos vertraagt de aanleg van de vijfde baan. De uitbreiding van de gemeente Den Haag loopt stuk omdat vergeten wordt de ondernemingsraad om advies te vragen. De Wet herstructuerering varkenshouderij is door de rechter buiten werking gesteld zodat de inkrimping van de varkensstapel in gevaar komt.

In een rechtsstaat beschermt de rechter de individuele burger tegen de almachtige overheid. De bovengenoemde voorbeelden onderstrepen echter dat het evenwicht tussen politiek en bestuur zoek is. Natuurlijk ligt de oorzaak niet alleen bij de rechter. Ook de kwaliteit van het openbaar bestuur moet aanmerkelijk omhoog, zeker als het gaat om de juridische kant van het verhaal.

In het regeerakkoord is afgesproken dat er kortere en meer doorzichtige procedures komen, in het bijzonder wat betreft de ruimtelijke ordening. Voor de PvdA staat voorop dat burgers daadwerkelijk worden betrokken bij het bestuur (toegankelijkheid), dat er begrijpelijke juridische procedures komen en dat er een beter evenwicht komt tussen de uitvoerende en rechterlijke macht.

Over deze en andere vragen houdt de PvdA een debat. Dit wordt gehouden op vrijdag 5 maart a.s. tussen 14.00 en 17.00 uur in het Tweede-Kamergebouw.
Na algemene inleidingen van Jos van Kemenade en Willem Witteveen wordt meer specifiek ingegaan op twee actuele vraagstukken. Peter Noordanus en Alex Brenninkmeijer gaan in op de problematiek rond de herindeling van de gemeente Den Haag. Friso de Zeeuw en Wijnand Duijvendak bespreken het juridische getouwtrek inzake Schiphol. Om 16.30 uur zal Ad Melkert de discussie samenvatten en enkele conclusies trekken voor de opstelling van de PvdA. Dagvoorzitter is PvdA-Kamerlid Marja Wagenaar.

Voor meer informatie: Marja Wagenaar 070-318 2781