Personeelsuitbreiding verwacht bij IT-sector

expostbus51

CBS

CBS:Personeelsuitbreiding verwacht bij IT-sector

Binnen de zakelijke dienstverlening zijn de ondernemers in de informatietechnologie het meest positief over de personeelsuitbreiding in het eerste kwartaal van 1999. De overige sectoren verwachten eveneens meer personeel in te zetten, maar zijn iets minder positief dan de IT-branche. Over de omzetstijging zijn de verhuurbedrijven, waaronder autolease, het meest optimistisch. Dit blijkt uit de resultaten van de conjunctuurtest zakelijke dienstverlening van het het CBS.

Verhuursector rekent op grootste omzetstijging
Van alle geënquêteerde ondernemers in de zakelijke dienstverlening verwacht 39 procent in het eerste kwartaal een extra beroep te doen op de arbeidsmarkt. Slechts 8 procent verwacht een vermindering van de personeelssterkte. Binnen de informatietechnologie is het optimisme het grootst. Bijna tweederde van de ondernemers verwacht meer personeel in te gaan zetten, terwijl maar 2 procent van de ondernemers op een vermindering van personeel rekent.
De ondernemers in de verhuursector verwachten in het eerste kwartaal van 1999 de grootste omzetstijging: 40 procent van de ondernemers is positief gestemd.
In de overige zakelijke dienstverlening, waaronder onder meer de accountants en ingenieursbureaus vallen, rekent een kwart van de ondernemers op personeelsuitbreiding.

IT-sector grootste omzetstijging in vierde kwartaal Binnen de zakelijke dienstverlening heeft tweederde van de IT-ondernemers in het vierde kwartaal een hogere omzet gerealiseerd dan in het derde kwartaal. Dit aandeel is hoger dan bij de overige zakelijke dienstverleners.
Van de verhuurbedrijven heeft per saldo bijna de helft een omzetstijging gerealiseerd. Van de bedrijven in de overige zakelijke dienstverlening geldt dit voor een derde.

Technische toelichting
Het CBS heeft sinds begin 1992 zo.n 650 bedrijven in de zakelijke dienstverlening geënquêteerd. De vragenlijst richt zich op de economische onderzoeks-, adviesbureaus, architecten, ingenieurs en overige technische ontwerpbureaus en computerservice-, en informatietechnologiebureaus. Sinds begin 1997 is de dekking van de zakelijke dienstverlening fors uitgebreid naar tweeduizend berichtgevers met de verhuur van roerende goederen en diverse bedrijfsgroepen in de overige zakelijke dienstverlening. De overige zakelijke dienstverlening bestaat uit de accountancy, keuring en controle, reclamebureaus, uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling, reiniging van gebouwen en transportmiddelen e.d., incassobureaus, veilingen en beurzen.

Noot voor redacties