Rusland koopt veel uien

Datum nieuwsfeit: 05-03-1999

TuinbouwNet

Rusland koopt veel uien

In de eerste zes weken van dit jaar zijn meer Nederlandse uien naar Rusland uitgevoerd dan in dezelfde periode van 1998. In totaal ging er tot 13 februari jongstleden bijna 19.000 ton richting Moskou tegen 14.500 ton een jaar geleden. Minder vlot loopt de uitvoer van verse groenten en vers fruit. Hiervan ging tot half februari in totaal 2.800 ton naar Rusland. In 1998 was dat nog 14.600 ton. Dit blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw (PT).

Het PT vindt het opvallend dat de Russen veel uien kopen in Nederland. Door de belabberde economische situatie in de voormalige Sowjetunie werd rekening gehouden met een forse teruggang van de uitvoer. De koers van de roebel is in de tweede helft van 1998 sterk in waarde gedaald ten opzichte van de dollar. De handel in groenten en fruit op Rusland wordt normaliter afgerekend in dollars. Voor de Russische consument betekent dit dat importproducten nu ongeveer drie keer zoveel duurder zijn dan een jaar geleden.

Twee oorzaken zijn aan te geven voor de redelijke Nederlandse export van uien naar Rusland. Ten eerste zijn de uienprijzen op dit moment veel lager dan een jaar geleden. De prijzen voor gesorteerde uien liggen in ons land nu onder de dertig cent per kilo tegen een gulden in 1998. Verder koopt Rusland normaliter ook veel uien in Kazachstan en Oezbekistan. Wellicht dat de producties in die landen tegenvallen en de Russen meer uien uit Europa moeten halen.

De Nederlandse export van verse groenten en vers fruit naar Rusland valt dit jaar tot nu toe erg tegen. Zoals al gezegd ging in de eerste zes weken van 1998 ruim 14.000 ton richting Moskou. Dit jaar werd tot en met de tweede week van februari 2.800 ton uitgevoerd. Bij het fruit gaan er eigenlijk alleen redelijke hoeveelheden Nederlandse peren naar Rusland. De uitvoer van verse groenten stelt nog weinig voor.

Tomaten, wittekool, knoflook, uien en komkommers zijn de belangrijkste importgroenten voor de Russen. Nederland is sterk met kool en uien, terwijl Spanje en Turkije de meeste komkommers en tomaten leveren. De geïmporteerde knoflook komt vrijwel uitsluitend uit China. Appelen betrekken Russische importeurs vooral uit Moldavië, China en Polen. Nederland is maar een kleine leverancier. In 1998 ging bijna 20.000 ton Nederlandse appelen naar Rusland.