Global Crossing breidt netwerk uit

Datum nieuwsfeit: 05-03-1999

GLOBAL CROSSING

Global Crossing breidt netwerk uit

Global Crossing Breidt Zijn Pan-Europese Netwerk Uit Naar 24 Steden En Verzekert Zich Van Extra 'Rechten Van Overgang'

- Uitbreiding in Duitsland voegt zes nieuwe steden - waaronder Berlijn, München en Stuttgart - toe aan Pan European Crossing

- Het vastleggen van de 'rechten van overgang' in Frankrijk en Groot-Brittannië is een belangrijke stap vooruit in de ontwikkeling van het wereldomspannende Global Crossing Network

- Pan European Crossing breidt uit tot een lengte van 11.000 kilometer, en verbindt 24 commerciële centra in Europa met de belangrijkste telecommunicatiemarkten van de wereld.

Hamilton (Bermuda), 3 maart (TTNN) - Global Crossing Ltd. (Nasdaq: GBLX) maakte vandaag bekend dat het een oostelijke ring van zes nieuwe steden - waaronder Berlijn, München en Stuttgart - zou toevoegen aan zijn eerder aangekondigde pan-Europese netwerk. Global Crossing maakte ook bekend dat het contracten heeft afgesloten om 'rechten van overgang' ( 'rights-of-way') en leidingen vast te leggen voor vier belangrijke routes voor het Pan European Crossing systeem in Frankrijk, waardoor een lengte van ongeveer 1.300 kilometer wordt toegevoegd aan de reeds bestaande routes.

In Groot-Brittannië zal Global Crossing de constructiewerken voor bepaalde sleutelroutes toewijzen aan McNicholas Construction Company Limited. Deze laatste onderneming zal in het Verenigd Koninkrijk zelf de 'rechten van overgang' verwerven en de nodige leidingen bouwen voor Global Crossing. Voor zijn andere routes in het Verenigd Koninkrijk heeft Global Crossing ook al principeakkoorden bereikt met verschillende leveranciers van de leidingen.

''Global Crossing is de eerste onafhankelijke aanbieder van de gedntegreerde onderzeese en ondergrondse netwerken die telecommunicatiemaatschappijen en internetproviders over de hele wereld nodig hebben,' zei Wim Huisman, als 'President' verantwoordelijk voor de Europese activiteiten van Global Crossing.

''Onze aankondiging van vandaag vormt een belangrijke stap vooruit in de voortdurende ontwikkeling van ons naadloze en wereldomspannende netwerk, waarin we de belangrijkste grootsteden in Europa via onze onderzeese kabels verbinden met de Verenigde Staten, Azië en Latijns-Amerika.''

Belangrijkste steden in Europa

Het Pan European Crossing systeem van Global Crossing zal in totaal meer dan 600.000 km glasvezelverbindingen omvatten, gespreid over een geografische route met een lengte van 11.000 km, die 24 belangrijke grootsteden in Europa verbindt met het wereldomspannend glasvezelnetwerk van Global Crossing. Global Crossing heeft eerder al het sluiten van contracten bekendgemaakt voor 'recht van overgang' en leidingen in Duitsland, België en Nederland.

Pan European Crossing wordt in een aantal stadia ontwikkeld, met als eerste fase het onderling verbinden van 19 steden in 1999: Londen, Parijs, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Brussel, Hamburg, Hannover, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt, Berlijn, Dresden, Leipzig, Neurenberg, München, Stuttgart, Straatsburg, en Kopenhagen.

Voor het jaar 2000 zijn uitbreidingen van dit netwerk gepland naar Lyon, Marseille, Turijn, Milaan en Zürich. Verdere mogelijke uitbreidingen van het Pan European Crossing netwerk zijn die naar Rome, Barcelona, Madrid, Wenen, en de grote steden in Scandinavië, Oost-Europa, en Rusland.

Global Crossing is ook bezig met projecten voor de constructie van onderzeese glasvezelkabelverbindingen tussen Azië, Latijns-Amerika en de Verenigde Staten, en voor een grondnetwerk in Japan.

Franse routes naar België en Duitsland

Muller Travaux Publics S.A. is de aannemer voor de eerst drie van de Franse routes. Alcatel Contracting S.A. is de aannemer van Global Crossing voor de vierde Franse route, die hieronder wordt beschreven. De contracten omvatten de 'rechten van overgang' en de constructie van de leidingen, te leveren op vastgelegde datums en tegen een vaste prijs. Deze recent vastgelegde routes vervolledigen het netwerk in Noord-Frankrijk en verbinden de drie inbelpunten ('points of presence') in Parijs met Londen, Brussel, en de grote steden in Duitsland:

- Parijs 'City Ring', met Roissy, La Defense en La Bourse. - Parijs naar Kortrijk, voor de verbinding tussen Frankrijk en België. - Parijs naar Straatsburg, voor de verbinding tussen Frankrijk en Duitsland. - Parijs naar Calais via Veules les Roses, dat de verbinding vormt tussen Parijs en de Franse kust.

Oostelijke ring breidt het netwerk in Duitsland uit

Global Crossing heeft ook de bouw van een nieuwe oostelijke ring in Duitsland aangekondigd. Deze zal zes steden toevoegen aan het Pan European Crossing netwerk: Berlijn, Dresden, Leipzig, Neurenberg, München, en Stuttgart. Tegen december 1999 zou het netwerk ook deze steden moeten kunnen bedienen.

Lucent levert de glasvezeltechnologie

Volgens de bepalingen van een leveringscontract voor Pan European Crossing, zal Lucent Technologies, Inc., Global Crossing zijn in de sector toonaangevende systemen voor optische netwerken leveren. Het gaat onder meer om de 80-kanaals WaveStar(TM) dense wavelength division multiplexing (DWDM - dichte golflengtestapeling) systemen en de WaveStar(TM) Bandwidth Manager. Het contract bepaalt ook het gebruik van de geavanceerde G655 vezel van Lucent. Volgens een algemene overeenkomst die in januari werd ondertekend, zal Lucent aan Global Crossing met voorrang toegang verschaffen tot de meest geavanceerde technologie die Lucent en Bell Labs kunnen aanbieden op het gebied van glasvezelsystemen voor toepassing onderzee en op het land.

Over Global Crossing

Global Crossing bouwt en exploiteert het eerste onafhankelijke wereldomspannende glasvezelnetwerk ter wereld dat geschikt is voor data-, spraak-, video- en internetverbindingen. Het Global Crossing netwerk zal zich uitstrekken over vier werelddelen en zich richten op zowat 80 procent van het internationale verkeer. Het operatiecentrum van de onderneming is gevestigd in Hamilton (Bermuda); de hoofdzetel van de holdingvennootschap is gevestigd in Los Angeles; de onderneming heeft kantoren in New York, Morristown (New Jersey, V.S.), San Francisco, Miami, Londen, Amsterdam en Buenos Aires.

Verklaringen in dit persbericht, die de bedoelingen, overtuiging, verwachtingen of voorspellingen van de onderneming of het management uitdrukken, zijn strikt toekomstgericht. Het is van belang te onthouden dat de feitelijke resultaten van de onderneming aanzienlijk kunnen verschillen van deze die worden vermeld in dergelijke toekomstgerichte verklaringen. Informatie betreffende factoren die ervoor zouden kunnen zorgen dat de feitelijke resultaten wezenlijk verschillen van die in de voornoemde toekomstgerichte verklaringen, is van tijd tot tijd te vinden in de dossiers die door de onderneming worden voorgelegd aan de Amerikaanse commissie van toezicht op het effecten- en beurswezen ('Securities and Exchange Commission'). Kopieën van deze dossiers kunnen worden opgevraagd bij de onderneming zelf of bij de SEC.

UNS

Contactpersonen: Investeerders/analisten: Jensen Chow, tel.: +1 310-385-5283, of via e-mail: (jchow@globalcrossing.com); of voor de pers: voor Europese reporters, Nguyen Le in Amsterdam, tel.: +31 6-223-82623 (mobiel), of via e-mail: (nguyen@PlanetAll.com); of Tom Goff in Los Angeles, tel.: +1 310-385-5231, of via e-mail: (tgoff@globalcrossing.com) - allen werkzaam bij Global Crossing Ltd.

Website: www.globalcrossing.bm

05 mrt 99 12:22