Overmatig alcoholgebruik leidt tot blijvende hersenschade

Project Alcohol Voorlichting en Preventie

Het project AVP (Alcohol Voorlichting en Preventie) van het NIGZ bestaat uit landelijke massamediale campagnes, regionale activiteiten in samenwerking met 16 AVP-steunpunten, individuele voorlichting, informatievoorziening en onderzoek.

Woerden, 2 maart 1999

Overmatig alcoholgebruik leidt tot blijvende hersenschade

Het regelmatig drinken van grote hoeveelheden alcohol door jongeren kan na een aantal jaren leiden tot onherstelbare hersenschade. Nieuwe onderzoekstechnieken tonen aan dat deze schade omvangrijker is dan lange tijd werd gedacht. Deze conclusies trekt Professor Verbaten, psychofarmacoloog van de Universiteit Utrecht, op de studiemiddag 'Alcohol en de Hersenen'. De studiemiddag wordt georganiseerd door het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) te Woerden op donderdag 4 maart a.s. Tijdens de studiemiddag worden ook de resultaten bekend gemaakt van een vooronderzoek naar de behandeling van Korsakov-patiënten.

Hersenschade door alcohol in Nederland miskent
Het NIGZ maakt zich grote zorgen over de gezondheidsschade op langere termijn die ontstaat door he t excessieve alcoholgebruik van ruim een derde van de Nederlandse uitgaande jongeren. In ons land is veel te weinig bekend over de hersenschade die na langdurig zwaar drinken kan ontstaan. Voorbeelden van deze schade zijn: afname creatief vermogen, verminderde flexibiliteit en afname van leerprestaties. Alleen door een zeer drastische beperking van het alcoholgebruik is de schade, mits op tijd onderkend, te herstellen.

Aandacht voor Korsakov
Al veel langer bekend zijn geheugenstoornissen die kunnen ontstaan door langdurig alcoholgebruik in combinatie met een slecht eetpatroon: het Korsakov-syndroom. Deze schade treedt op bij probleemdrinkers vanaf ongeveer 35 jaar en is niet meer te genezen. Ook aan het Korsakov-syndroom zal tijdens de studiedag 'Alcohol en de Hersenen' aandacht worden besteed.

Alcohol Infolijn: steeds meer problemen met Korsakov Wekelijks bellen familieleden van mensen met Korsakovklachten met de landelijke Alcohol Infolijn. Men wil weten welke mogelijkheden er zijn voor hulpverlening. Steeds vaker blijkt dat hulpverleningsinstellingen geen plaats hebben voor directe opname van nieuwe cliënten. Het NIGZ heeft, als uitvoerder van de Alcohol Infolijn, een vooronderzoek laten verrichten naar de aandacht voor Korsakov binnen de instellingen voor geestelijke gezondheidszorg. Het vooronderzoek is uitgevoerd door het Advies- en Onderzoeksbureau INTRAVAL te Groningen/Rotterdam.

Landelijk beleid voor Korsakov ontbreekt
De conclusie van het vooronderzoek is dat het hulpverleningsbeleid voor Korsakov-patiënten per instelling en per regio sterk uiteenloopt. Ambulante instellingen besteden weinig tijd aan het signaleren van deze ernstige geheugenstoornis, sommige klinische instellingen hebben plannen om het aantal Korsakov-bedden uit te breiden terwijl een andere instelling juist Korsakov-bedden afstoot. De meeste hulpverleners zijn dan ook niet goed op de hoogte van de behoefte aan hulp in hun werkgebied. Uit het vooronderzoek blijkt dat hulpverleners de indruk van de Alcohol Infolijn bevestigen: de wachttijden worden langer, cliënten die worden opgenomen hebben een steeds slechtere conditie en er worden meer vrouwen met Korsakov opgenomen.
De schatting is dat op dit moment ongeveer 1000 mensen met Korsakov in Nederland worden behandeld terwijl de werkelijke hulpvraag veel groter is.

Het NIGZ zal het onderzoekresultaat aanbieden aan Geestelijke Gezondheidszorg Nederland. Zij hoopt dat GGZ Nederland de aandacht voor de Korsakov-problematiek weer nieuw leven zal inblazen.

Voor informatie:
ir. W.E. van Dalen, NIGZ/AVP, tel 0348-437639 of 06-54601415