Politieberichten stad Groningen

Persberichten stad Groningen/

Dagelijkse berichten district Groningen / Haren

Ongeval fietser met automobilist

Een 56 jarige automobilist afkomstig uit Eelde rijdende op de Peizerweg verleende donderdagochtend ter hoogte van de veilinghallen geen voorrang toen hij afsloeg. Een 49 jarige fietser uit Groningen die op het naastgelegen fietspad reed werd aangereden en moest met hoofdletsel naar het Martiniziekenhuis worden vervoerd.

Aanrijdingen in de ochtenduren op de A28
Donderdagochtend rond 09.00 uur hebben zich op de A28 twee aanrijdingen voorgedaan. Bij de eerste aanrijding waren drie auto's betrokken die alle drie materiele schade opliepen. Als gevolg van de filevorming ontstond er een tweede aanrijding waarbij twee auto's betrokken waren. Bij deze aanrijding raakte een 47 jarige vrouw dusdanig gewond aan haar nek dat zij naar het AZG is vervoerd. De twee personenwagen zijn door het bergingsbedrijf afgevoerd.

Ernstig ongeval op Driebondsweg
Doordat een 84 jarige automobilist uit Groningen die op de Driebondsweg reed bij het afslaan naar de Middelberterweg geen voorrang verleende aan de tegemoetkomende 28 jarige automobilist uit Hoogezand ontstond een frontale botsing. Beide wagens waren na de klap totaal vernield. Beide bestuurders zijn naar het AZG gebracht waarbij de oude heer op de intensive care is opgenomen. De man uit Hoogezand kon na behandeling weer naar huis. De Driebondsweg is donderdagochtend ruim een uur voor het verkeer afgesloten.

Verwarde vrouw sticht brand in eigen woning
Enige tijd nadat zij donderdagochtend in haar woning in het Petronella Gasthuis aan de Grote Leliestraat brand had gesticht meldde de 55 jarige bewoonster zich bij de politie. De vrouw had op twee plaatsen in haar woning de boel in brand gezet en daarna de woning verlaten. De brandweer kon het vuur dat met grote rookontwikkeling gepaard ging blussen. De vrouw is na een gesprek met een medewerker van het COCB vrijwillig opgenomen in een psychiatrische kliniek.

Eend zorgt voor grote schade
Een overstekende eend die via het zebrapad de Petrus Campersingel overliep heeft ervoor gezorgd dat drie auto's een uitdeuk behandeling in de garage moeten ondergaan. Een 26 jarige bestuurder kon door krachtig te remmen een aanrijding met de eend voorkomen. De achter hem rijdende 29 jarige vrouw lukte dat ook maar de daar achter rijdende 42 jarige man niet meer. Als gevolg van de aanrijding schoven de drie wagen op elkaar. De auto van de vrouw moest door een bergingsbedrijf worden weggesleept. De eend liep geen letsel op.

Man heeft vuurwapen bij zich
Bij controle van een 36 jarige man die in de Bessemoerstraat liep heeft de politie een pistool die de man in zijn bezit had in beslag genomen. In de houder van het pistool bevonden zich 15 patronen. Bij onderzoek in de woning van de woning werd nog een houder van het wapen gevonden. De man is ingesloten.

Man ziet gestolen auto staan
Donderdagmiddag zag een 35 jarige man uit Roodeschool zijn op 24 februari gestolen auto op het Kardingerplein staan. De man waarschuwde de politie en bleef bij zijn auto wachten. Kort daarop verscheen een 29 jarige man uit Groningen die met de wagen wilde vertrekken. De eigenaar vroeg de man te wachten. Toen de politie arriveerde kon de 29 jarige die de autodiefstal bekende worden aangehouden. De man bleek in de tussentijd twee maal zonder te betalen te hebben getankt.

Dronken taxiklanten willen niet betalen
Twee stadjers die onder invloed verkeerden en zich per taxi naar de West Indischekade lieten vervoeren weigerden de rit te betalen. Na bemiddeling van de politie werd nagenoeg de hele ritprijs betaald. Voor een van de niet betalende klanten, een 48 jarige man kreeg de rit nog een staartje. Hij bleek namelijk nog drie dagen gevangenisstraf open te hebben staan. Hij kan de straf direct gaan uitzitten.

Man gedwongen om geld te pinnen
Een 25 jarige man die donderdagavond rond middernacht op de Stoepemaheerd liep werd daar aangesproken door twee jongemannen die hem dwongen om geld te pinnen. Bij de twee mannen voegden zich laten nog twee jonge jongens. Na de afgifte van het geld (f950.-) en de pinpas moest de 25 jarige een stukje meelopen met de vier afpersers. Door er hardlopend vandoor te gaan kon de overvallen man ontkomen. Een zoektocht door de politie in de omgeving naar de overvallers leverde helaas geen resultaat op.

Vrouw portemonnee uit de handen gegrist
Nadat zij donderdagnacht rond 00.45 uur een bedrag van f 500.- had gepind uit een geldautomaat op het Hereplein griste een onbekende man de portemonnee met inhoud uit handen van een 43 jarige vrouw uit Groningen. De man rende met de buit weg in de richting van het gedempte Zuiderdiep de verbouwereerde vrouw achterlatend.

Inval in overlastpand
De politie heeft donderdagmiddag een inval gedaan in een woning aan de Doornbosheerd waarbij twee mannen (27 en 26) en een vrouw (21) zijn aangehouden. De woning stond bekend als een overlastpand. In de woning trof de politie ongeveer 2 kg wiet, 1000 XTC pillen, een bol cocaïne en 17 assimilatielampen aan. De drie verdachten zijn in verzekering gesteld en nader onderzoek is gestart.

Vijftien tips voor Opsporing Noord
Op alle vier de zaken die in het programma Opsporing Noord van TV Noord werden getoond is er door het publiek getipt. In totaal kwamen er vijftien tips binnen. Op voorhand lijken een aantal tips interessant maar nader onderzoek moet nog worden verricht. De volgende uitzending van Opsporing Noord is op 25 maart.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010