Politiebericht regio Groningen

Persberichten regio Groningen/

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Zevenhuizen - Overval bejaarde vrouw opgelost

De overval op een bejaarde vrouw in Zevenhuizen die zaterdag 20 februari heeft plaatsgevonden in haar woning door twee jongens, is opgelost. Als verdachten zijn aangehouden en gehoord een 14 en een 15 jarige plaatsgenoot van de bejaarde dame. Zij hebben de overval bekend. Zoals in een eerdere berichtgeving aangegeven bedreigden de jongens de vrouw in haar woning met een mes en dreigden alles stuk te slaan als ze geen geld kregen. Ze kregen toen een paar gulden, het enige wat de vrouw aan geld in huis had, en verlieten direct daarna de woning. De jongens zijn inmiddels weer op vrije voeten gesteld. De politie maakt proces-verbaal op.

Appingedam - Automobilist onder invloed veroorzaakt aanrijding Een 22 jarige automobilist uit Slochteren die onder invloed van alcohol de auto bestuurde, veroorzaakte donderdagavond op de Farmsumerweg in Appingedam een frontale botsing met een tegenligger, een 30 jarige automobilist uit Appingedam. Vermoedelijk reed hij niet voldoende rechts waardoor de botsing ontstond. Controle aan het politiebureau leerde, dat de alcomobilist 510 eenheden alcohol in zijn adem had, hetgeen neerkomt op ongeveer 1,2 promille. De beide auto's zijn door een bergingsbedrijf weggesleept. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De politie maakt proces-verbaal op.

Delfzijl - Duitsers aangehouden voor graffiti
Twee Duitsers van 19 en 20 jaar zijn donderdagmiddag aangehouden toen ze werden betrapt bij het aanbrengen van graffiti op een aanwijzingsbord die op de Oterdumerpier stond in Delfzijl. Ze zijn na verhoor weer op vrije voeten gesteld.

Delfzijl - Vernieler aangehouden
Donderdagmiddag werd een 28 jarige inwoner aangehouden die kort daarvoor in de portiek van zijn flat aan het Schuitenzand een viertal ramen had vernield. Hij verklaarde dit te hebben gedaan omdat hij gestrest was en zich moest afreageren. Hij is na verhoor weer op vrije voeten gesteld.

Doezum - Inbraak woning
In een woning aan de Provincialeweg in Doezum is donderdagavond tijdens afwezigheid van de bewoners ingebroken. Het slot van de achterdeur werd geforceerd, waarna de gehele woning werd doorzocht. Er worden een paar duizend gulden vermist.
Gedurende de afwezigheid van de bewoners brandde er geen licht in de woning, zodat duidelijk was dat de bewoners afwezig waren. Dit soort woningen worden met name 's avonds door inbrekers uitgekozen.

Zuidhorn - Schoorsteenbrand
De brandweer van Zuidhorn rukte donderdagavond uit om een schoorsteenbrand aan De Gast in Zuidhorn te blussen. Buurtbewoners hadden gezien dat er vlammen uit het dak kwamen waarna de brandweer werd gewaarschuwd. Deze was juist op tijd, zodat de schade beperkt bleef bij een paar balken in het dak die verbrandden. Vermoedelijk is de brand ontstaan via de open haard.

Zevenhuizen - Autobrand
Een personenauto, bestuurd door een 36 jarige inwoner van Zevenhuizen, brandde donderdagmiddag op de Oude Streek door onbekende oorzaak volledig uit. De bestuurder merkte tijdens het rijden dat er vuur onder de motorkap vandaan kwam, waarna hij het voertuig tot stilstand bracht. Hij waarschuwde de brandweer die vervolgens niets anders kon doen dan nablussen. Het wrak is door een berginsgbedrijf afgevoerd.

Roodehaan - Legertruck zakt weg in berm, verkeer omgeleid Omdat een legertruck met twee pantservoertuigen was weggezakt in de berm van de Provincialeweg bij Roode Haan, moest het vracht en busverkeer enkele uren worden omgeleid. De Marechaussee heeft de werkzaamheden van de politie overgenomen en de zaak beveiligd tijdens de bergingswerkzaamheden die enkele uren inbeslag namen.

Niebert - Snelheidscontrole
Op de Molenweg in Niebert werden donderdagmorgen 313 voertuigen gecontroleerd op de snelheid. In totaal reden 30 bestuurders te hard. De hoogst genoteerde reed 83 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.

Veendam - Snelheidscontrole
Op het Skagerrak in Veendam werden donderdagmiddag 702 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 43 te hard. De hoogst genoteerde reed 81 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.

Winschoten - Winkeldief aangehouden
Een 21 jarige man uit Winschoten werd donderdag aangehouden, nadat hij van een rek die voor een winkel aan de Torenstraat in zijn woonplaats kleding had meegenomen ter waarde van 600 gulden. De man heeft de zaak bekend en is na verhoor weer op vrije voeten gesteld. De man griste enkele truien en een shirt van het rek, waarna hij het op een lopen zette. Dit werd gezien door de verkoopster die onmiddellijk de achtervolging inzette op de fiets Daardoor werd de man kennelijk bang, waarna hij onderweg de kleding weggooide en uit het zicht verdween. Aan de hand van een signalement kon de politie de man even later opsporen en meenemen naar het bureau.

Stadskanaal - Alcomobilist
Bij een controle is donderdagnacht een 34 jarige automobilist uit Stadskanaal op de Amerikalaan in zijn woonplaats betrapt bij het rijden onder invloed. Controle leerde, dat hij 415 eenheden alcohol uitademde hetgeen neerkomt op ongeveer 1 promille. Hij kreeg een rijverbod en een transactie van 700 gulden uitgereikt.

Stadskanaal - Vernielen ramen school
Van de Groenewegeschool aan de Oranjestraat in Stadskanaal zijn vermoedelijk woensdagmiddag of avond een tiental ruiten vernield. Onderzoek gaf aan dat dit vermoedelijk is gebeurd met een luchtdrukwapen waarmee gaten in de ramen zijn geschoten. Het gaat voornamelijk om de ramen aan de zijde van de Prinsessestraat. De schade bedraagt ongeveer 3000 gulden. De politie verzoekt eventuele getuigen zich te melden bij de politie in Stadskanaal tel 050-5997500.

Zakkenrollen
In Musselkanaal, Oude Pekela en Winschoten is donderdag een geval van zakkenrollen gemeld. In Musselkanaal raakte een 67 jarige mevrouw in een winkel aan de Willem Diemerstraat een portefeuille kwijt uit haar tas met daarin enkele honderden guldens.
In Oude Pekela werd uit de jaszak van een 45 jarige inwoonster van Winschoten een portemonnee weggenomen toen ze zich bevond in een winkel aan De Helling. In Winschoten verdween uit de jaszak van een 55 jarige mevrouw uit Winschoten met daarin enkele pasjes. Zij winkelde in de Langestraat. De politie adviseert om tijdens het winkelen zoveel mogelijk de hand aan de knip te houden en niet meer geld mee te nemen als nodig is. Verder is het belangrijk om in ieder geval niet de pincode op te bergen bij de bankpasjes. Niet zelden wordt na de diefstal van de portemonnee door de dief een bezoek gebracht aan de pinautomaat om te proberen geld van de rekening te halen. Voorkomen is beter dan genezen.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010