3Com verstevigt leidende positie in Ethernet LAN-markt

Datum nieuwsfeit: 08-03-1999

3Com verstevigt leidende positie in Ethernet LAN-markt

Onafhankelijke studies tonen aan: 3Com's marktaandeel in 10/100/1000 Mbps enterprise-oplossingen stijgt ten koste van concurrentie

Maarssen / Brussel, 8 maart 1999 - 3Com heeft in het vierde kwartaal van 1998 haar leiderspositie in de markt voor Ethernet LAN-switches en -hubs verder verstevigd, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureaus Dell'Oro Group en Cahners In-Stat Group. De groei is gebaseerd op 3Com's nieuwe generatie 10/100/1000 Mbps-oplossingen en gaat ten koste van de belangrijkste concurrenten - Cisco en Nortel's Bay Networks.

De cijfers volgen op eerder nieuws dat 3Com in 1998 een marktaandeel van 49 procent in de wereldmarkt voor Ethernet netwerkkaarten behaalde. Op basis van de gezamenlijke verkopen van netwerkkaarten en andere Ethernet-producten (LAN-hubs, LAN-switches en WAN-routers met Ethernet-poorten) is 3Com over 1998 de onbetwiste marktleider in Ethernet-connectiviteit met een marktaandeel van 35 procent; dit is driemaal zoveel als naaste concurrent Cisco. Vorig jaar vernieuwde 3Com de complete lijn LAN-oplossingen voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen. Vooral het aandeel in het 100 Mbps-switching segment nam fors toe, van 30,8 procent naar 33,8 procent op basis van de laatste kwartaalcijfers. Volgens Cahners In-Stat Group behield 3Com in het laatste kwartaal van '98 met 18,5 procent marktaandeel ook haar leidende positie in het Gigabit Ethernet-segment.

Migratie naar high-speed netwerken
Het leiderschap van 3Com in deze belangrijke Ethernet LAN-segmenten is gebaseerd op 3Com's nieuwe generatie SuperStack II werkgroepsystemen voor middelgrote en grote ondernemingen. Bedrijven kunnen met 3Com's SuperStack II switches, de krachtige CoreBuilder enterprise/carrier-switches en EtherLink netwerkkaarten echte end-to-end netwerken bouwen conform de IEEE-standaarden voor 802.1Q VLANs en 802.1p priorisatie. Hiermee kan een flexibel migratiepad worden uitgestippeld naar volledige geswitchte high-speed netwerken met voldoende performance om netwerkconvergentie (bundeling van spraak-, data- en videoverkeer op één infrastructuur) te ondersteunen.

Sterk in midden- en kleinbedrijf

3Com's leiderschap in de markt voor middelgrote en kleine bedrijven (MKB/KMO) is gebaseerd op het OfficeConnect-systeem en 3Com's EtherLink netwerkkaarten. Deze eenvoudig te installeren en te beheren producten vormen een complete, kosteneffectieve oplossing voor de toegang tot en uitwisseling van informatie binnen bedrijven en over het Internet. Volgens de Dell'Oro Group is het marktaandeel van 3Com in de markt voor 10Mbps stackable switching het laatste kwartaal van 1998 gegroeid naar 29,3 procent. In de markt voor shared Ethernet en 100 Mbps shared Fast Ethernet hubs steeg het marktaandeel van 3Com naar respectievelijk 38 en 57,5 procent. Vooral de vraag van kleinere ondernemingen naar de bekroonde OfficeConnect-oplossingen nam sterk toe. 3Com heeft verder de eerste plaats ingenomen in de markt voor routers voor kleine bedrijven. Volgens onderzoeksbureau PC DATA was 3Com's OfficeConnect ISDN LAN Modem router in 1998 de best verkochte ISDN-router in Amerika.

End-to-End netwerkoplossingen voor bedrijven van elke omvang
3Com's toonaangevende oplossingen zijn gebaseerd op de geavanceerde functies van haar nieuwe, van desktop tot server geswitchte Ethernet-oplossingen, zoals de 3Com Fast EtherLink XL 10/100 PCI en Gigabit EtherLink Server netwerkkaarten; SuperStack II switches voor desktopconnectiviteit in grote en middelgrote bedrijfsnetwerken en backbone-connectiviteit voor gebruikers in kleine en middelgrote bedrijfsomgevingen; en CoreBuilder chassis-switches voor grote netwerkbackbones en verbindingen tussen gebouwen op bedrijfsterreinen (campus-koppelingen). Door deze LAN-producten te combineren met de PathBuilder en NETBuilder WAN-systemen biedt 3Com een krachtige complete end-to-end enterprise-oplossing die kan worden beheerd met 3Com's Transcend Enterprise Manager en andere beheer- en monitoring-applicaties van 3Com.

Over 3Com
Met meer dan 200 miljoen gebruikers over de hele wereld heeft 3Com Corporation meer mensen aangesloten op informatiebronnen dan enige andere netwerkleverancier. 3Com levert innovatieve netwerkoplossingen en informatietoegangsproducten voor grote en kleine bedrijven, telecomaanbieders en network service providers, PC-fabrikanten en consumenten. 3Com. More connected. 3Com onderhoudt websites op www.3com.nl en www.3com.be.

Voor meer informatie:
Hinke de Koning Communicatie