CDA wil noodwet om zendmasten op zee tegen te gaan

Datum nieuwsfeit: 08-03-1999

: Tweede Kamer : CDA wil noodwet om zendmasten op zee tegen te gaan (020399)

CDA wil noodwet om zendmasten op zee tegen te gaan (020399)

Den Haag, 2 maart 1999

Er moet snel een noodwet komen die vooruitloopt op de wet exclusieve economische zones. Dat zeggen CDA Kamerleden Camiel Eurlings en Siem Buijs aan de vooravond van het eerste overleg over deze wet dat a.s. donderdag in de Tweede Kamer plaatsvindt. De reden voor deze stellingname is de mogelijke komst van een zendmast voor Delta Radio. Dit is een commercieel op Engeland gericht radiostation dat buiten de 12 mijlszone op 35 kilometer uit de Zeeuwse kust een zender van 2 miljoen watt en 400 meter hoogte wil plaatsen.

Door plaatsing van de mast buiten de territoriale wateren, zou Delta Radio de aansprakelijkheid voor eventuele overlast kunnen ontlopen en bovendien niet hoeven voldoen aan milieu-vereisten. Maar volgens Eurlings dreigen in de toekomst nog meer zendmasten op zee te worden geplaatst van instellingen die de verantwoordelijkheid die ze op het vasteland hebben, willen ontlopen. Voor je het weet hebben we een woud van zendmasten voor de kust.

Door deze wet zouden milieunormen gaan gelden tot een grens van 200 zeemijl uit de Nederlandse kust. Camiel Eurlings: Hoewel de wet hoofdzakelijk is gericht op exploitatie-installaties van bodemschatten, zou deze ook zijn uitwerking hebben op bijvoorbeeld zendmasten waaronder dus ook die van Delta Radio. Hoogvermogende zendinstallaties blijken aanleiding te geven tot storingen. En hoewel er nog geen harde bewijzen voor zijn, blijken omwonenden van dergelijke zendinstallaties vaak te kampen met gezonsdheidsklachten. Zolang de gezondheids- en storingsrisicos van hoogvermogende zendmasten onduidelijk zijn, is plaatsing daarvan voor de Nederlandse kust volgens het CDA onwenselijk. Omdat het nog lange tijd kan duren voordat de wet Exclusieve Economische Zones door de beide Kamers is aanvaard, zal het CDA aanstaande donderdag bij minister Jorritsma aandringen op een noodwet.

Woordvoerder: Camiel Eurlings / Siem Buijs
Voor verdere informatie: CDA Voorlichting, Hans van der Vlies, telefoon 070-3182507