Presentatie nieuwe Ferrari 360 Modena

Datum nieuwsfeit: 09-03-1999

De nieuwe Ferrari 360 Modena

(4 Maart 1999)

Op de Salon International de l'Automobile in Genève onthult Ferrari SpA op dinsdag 9 maart een van de belangrijkste modellen uit haar historie: de nieuwe Ferrari 360 Modena. De 360 Modena is geheel uit aluminium vervaardigd en ontworpen door Pininfarina, Ferraris stilist sinds -jaren. Deze nieuwe compacte Ferrari, die in 4,5 sec. van stilstand naar 100 km/u kan accelereren, is het resultaat van vier jaar intensief ontwikkelingswerk, waarbij vier hoofddoelstellingen werden gereali-seerd: hogere prestaties, gewichtsreductie, een verbeterde aërodynamica en meer interieurruimte.

Voor de aandrijving van de 360 Modena zorgt een voor de achteras geplaatste atmosferische 3.6 liter V8-motor met 40 kleppen en 294 kW/400 pk, die kan worden besteld met ofwel een handgeschakelde zesversnellings-bak ofwel de tweede generatie van de uiterst succesvolle sequentiële F1 -transmissie, eveneens met zes overbrengingen.

De Ferrari 360 Modena is een pure tweepersoons sportwagen, die het komende halfjaar geleidelijk de bijzonder succesvolle en veelgeprezen Ferrari F355 Berlinetta zal gaan vervangen. De F355 Spider blijft nog in productie. Het nieuwe model gaat een belangrijke rol spelen binnen het Ferrari-modellenprogramma dat straks bestaat uit de 360 Modena, de 550 Maranello, de 456M (GT en GTA) en de F335 Spider (F355 en 355 F1). Het zal naar verwachting circa 65% van Ferrari's jaarproductie van ongeveer 3.500 auto's gaan uitmaken. In een aantal van de 42 landen waar Ferrari momenteel vertegenwoordigd is, start de verkoop van de 360 Modena dit voorjaar al. In o.a. de markten waar rechtsgestuurde auto's worden verkocht, wordt de 360 Modena leverbaar vanaf juli.

De techniek en de wijze waarop de 360 Modena gebouwd wordt zijn in veel opzichten nieuw voor Ferrari. De auto is door zijn lichte constructie en krachtige motor een van de snelste en meest krachtige GT's die 'Maranello' tot dusver geproduceerd heeft. Hij kan in slechts 4,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren. Toch voldoet hij aan de strengste internationale veiligheids- en milieu-eisen ter wereld.
Luca di Montezemolo, Ferrari's president-directeur is uitermate trots op zijn nieuwe model: 'De afgelopen zes jaar hebben we maar liefst 10 verschillende modellen en varianten uitgebracht. Een fantastische prestatie, die onderstreept hoe actief wij voortdurend zijn in het ontwikkelen van toonaangevende techniek en opwindend design. Met de Ferrari 360 Modena zetten we nu opnieuw een grote stap voorwaarts. Hij beschikt over alle traditionele Ferrari-kenmerken, maar is zonder twijfel door zijn constructie, prestaties, vormgeving en ruimte ook de indrukwekkende nieuwe norm voor super sportwagens. In technisch opzicht is het een van de meest geavanceerde auto's die we ooit hebben gebouwd.'