Politiebericht Stad Groningen

Persberichten stad Groningen/

Dagelijkse berichten district Groningen / Haren

Diefstal koperen leidingen

Afgelopen weekeinde hebben dieven bij een in aanbouw zijnde school aan het Vondelpad op diverse verdiepingen bestaande koperen leidingen van de muren losgetrokken en meegenomen. De koperdieven zijn binnengekomen door een raam te forceren. De schade aan weggenomen leiding en herstellen van de braakschade wordt geschat op ongeveer fl 10.000.-.

Zwaar beladen aanhanger oorzaak aanrijding
Een 35 jarige man uit Mantgum veroorzaakte maandagochtend rond 08.00 uur met zijn bedrijfsauto met aanhanger een aanrijding op de afrit van de Weg der Verenigde Naties. Doordat de aanhanger met daarop een compressor te zwaar (800 kg) was beladen remde zijn auto onvoldoende om op tijd te stoppen voor twee stilstaande wagens. De drie wagens schoven op elkaar en een 30 jarige vrouw uit Hoogkerk en een 69 jarige vrouw uit Groningen zijn met nek- en rugletsel overgebracht naar het AZG.
Twee auto's zijn afgesleept.

Ex-vriend aangehouden
Woensdagochtend heeft de politie op de Lijzijde een 25 jarige man aangehouden die bij zijn ex-vriendin de deur had ingetrapt en diverse geluidsapparatuur uit de woning had weggenomen. De 20 jarige vrouw vluchtte toen de man voor de deur stond via het balkon naar de buren. De man is na verhoor op vrije voeten gesteld.

Twee jeugdige bromfietsdieven gepakt
Twee jonge jongens ( 15 en 18) zijn maandagmiddag betrapt op het stelen van een bromfiets die geparkeerd stond op het hoekje Oosterstraat / Kleine Peperstraat. Toen de gewaarschuwde politie ter plaatse kwam vluchten de jongens weg maar na een korte achtervolging te voet konden ze worden aangehouden. Tegen een jongen is proces-verbaal opgemaakt. De minderjarige jongen is verwezen naar het HALT-bureau.

Vrouw ten val wegens vastlopend voorwiel
Op de Goudlaan is een 47 jarige vrouw uit Groningen ten val gekomen omdat het voorwiel van haar fiets vastliep. De vrouw is met nekletsel naar het Martini Ziekenhuis gebracht.

Schoenzool verraad vandaal
De afdruk van een schoen op een vernielde ruit van een kantoor op het Noorderstation bracht de politie op het spoor van een 24 jarige man afkomstig uit Stuttgart die ervan verdacht wordt vernielingen bij het station te hebben aangericht. Getuigen hadden gezien dat drie mannen vernielingen aan het plegen waren. De politie kon de mannen in de omgeving aanhouden. Twee mannen zijn op vrije voeten gesteld maar de man met de schoenen van het bijbehorende profiel is ingesloten.

Dronken rijder beschadigt drie geparkeerde auto's Een bewoner van de Noorderbinnensingel hoorde rond middernacht een auto met gierende banden door zijn straat rijden gevolgd door een harde klap. Toen de man polshoogte ging nemen zag hij dat er drie in de straat geparkeerde wagens zwaar beschadigd waren. Een eindje verder stond een eveneens beschadigde auto waarvan de bestuurder na korte tijd weer doorreed. Op grond van het genoteerde kenteken kon de 20 jarige bestuurder op de Ypemaheerd worden aangehouden. Hij bleek onder invloed (1.75 promille). Twee geparkeerde auto's moesten worden afgesleept.

Alcomobilist
Een 32 jarige man uit Groningen reed maandagnacht rond 04.00 uur met hoge snelheid met zijn bestelwagen over de Bedumerweg. Op de West Indischekade is de bestuurder gecontroleerd en hij blies een promillage van 1.0. Met een boete van fl 700.- en een dagvaarding in zijn bezit kon de man weer gaan.

Snelkraak bij juwelier in Haren
Rond 04.15 uur is bij een juwelier aan de Rijksstraatweg te Haren de etalage met daarin horloges leeggeroofd. Onbekenden hebben met een auto het rolhek dat voor de etalage zat kapot gereden en hebben in de etalage een graai gedaan. Daarna zijn de - vermoedelijk - twee snelkrakers met dezelfde auto vertrokken in de richting van de Kroonkampweg. De politie stelt een nader onderzoek in.

Man wil parkeerautomaat meenemen
Door een stalen kabel aan de trekhaak van zijn auto te bevestigen en de kabel rond de paal waarop een centrale parkeermeter was gemonteerd te knopen trok een 34 jarige Groninger de automaat van zijn plaats. Op het moment dat de gewaarschuwde politie op de Oosterkade kwam probeerde de man de inmiddels omgetrokken parkeerautomaat weg te slepen. De man die bij zijn aanhouding een verwarde indruk maakte is op het politiebureau bekeken door een arts. De man verklaarde boos te zijn op de politie omdat hij enige dagen daarvoor een parkeerbon zou hebben gekregen.

Voor nader inbformatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010