Nieuwe sportieve Clio-uitvoeringen

De nieuwe sportieve Clio-uitvoeringen

(9 Maart 1999)

PERSBERICHT:

Het nieuwe Clio-gamma wordt uitgebreid met drie nieuwe sportieve uitvoeringen. De 'Si' en de '16V', respectievelijk met een 1.6 90 pk en een 1.6 16V 110 pk motor. De dynamische prestaties van deze sportauto worden gecombineerd met het comfort van een grote toerauto, hetgeen tot uiting komt in de karakteristieke presentatie en uitrusting. De verhouding prijs/uitrusting is bijzonder gunstig en zorgt derhalve voor een stevige concurrentiepositie op de markt. In avant--première op de Salon van Genève vormt de Renault Sport Clio 2.0 16V de bekroning op het Clio-gamma. Dit model is de waardige opvolger van de Clio Williams en levert nog meer prestaties en biedt nog meer comfort dan haar voorganger.

De Clio 'Si' is de opvolger van de Clio 1 'RTI' en de '16V'-uitvoering komt in de plaats voor de Clio 1 'RSI'. Het zijn de eerste twee auto's voor een nieuw sportgamma van de Clio, dat uiteindelijk moet resulteren in een serie van drie -misschien zelfs vier - modellen die elkaar aanvullen qua prestaties en doelgroep.

De 'Si' en de '16V' zijn nog bedoeld als sportieve personenauto's, maar de 'RS 2.0 16V' van de toekomst wordt duidelijk anders. Net als de 3.0 V6 24V, waarmee dit seizoen de Clio Renault Sport Trophy zal worden gereden, is dit model ontwikkeld door de ingenieurs van Renault Sport. Het onderste en de motor van deze 2.0 16V doen niet onder voor die van een grote sportwagen en het interieur is op dit gammaniveau ongeëvenaard.

'Si' en '16V', sportauto's met meer dan één functie De nieuwe versies 'Si' en '16V' bevorderen het plezier in het autorijden. Ze leveren hoge prestaties en bieden maximaal comfort en vallen dan ook in de categorie van de 'sportauto als reisauto'. De nadruk ligt op het imago van 'de kleinste onder de grote toerauto's'. Heel anders dan de oude, kleine sportauto's met hun Spartaanse en opschepperige karakter. Nee, hier hebben we ook nog eens te maken met een complete uitrusting, een concurrerende prijs en lage gebruikskosten.
De dynamische, functionele en bijzonder aantrekkelijk geprijsde 'Si' zal vooral een jong publiek aanspreken, terwijl de '16V' met haar subtiele vormgeving en haar uitstekende prestaties en voorzieningen meer iets is voor de automobilist die wat hogere eisen stelt aan een auto.

De Clio 'Si' en '16V' zijn verkrijgbaar als driedeurs hatchback en zijn uitgerust met de 'K7M' 1.6 90 pk motor of de nieuwe 'K4M' 1.6 16V van 110 pk. Ze geven een sportief tintje aan het Clio-gamma dat momenteel al 32 uitvoeringen telt.

Rijeigenschappen en actieve/passieve veiligheid De ontwerpers van deze nieuwe versies hadden de opdracht te zorgen voor dynamische rijeigenschappen en hoge prestaties, als basiskwaliteiten van een sportauto, maar tevens voor een comfortniveau waarmee de veeleisende klant van tegenwoordig tevreden kan zijn.

Het ontwerp van het onderste van de nieuwe uitvoeringen Clio 'Si' en '16V' is in beide gevallen gebaseerd op dat van de 1.6 RXE. De stevigere ophangrubbers van de voor- en achteras, de specifiek afgestemde torsieveren voor en achter en daarbij aangepaste dempingskarakteristieken zorgen voor een goede balans tussen comfort en efficiënte. De 14' vegen met bredere banden (175/60x14 op de Si en 185/60x14 op de 16V) geven de bestuurder een sportiever gevoel.

De stuurbekrachtiging voldoet qua felheid en precisie aan de normen van een sportauto. Het remsysteem van de nieuwe Clio is een aanpassing op het systeem van de oude Clio en omvat op de '16V' een ABS Bosch 5.3 systeem met elektronische remkrachtverdeling over de achteras (E. B.V.).

Net als de andere modellen uit het Renault-gamma beschikken de twee sportuitvoeringen over het SRP-systeem (Spanningsreductie Programma), bestaande uit twee geprogrammeerde airbags en veiligheidsgordels met gordelspanners, spankrachtbegrenzers (400 kg) en hoofdsteunen dicht bij het hoofd.

De 1.6 90 pk en de 1.6 16V 110 pk motor
De nieuwe Clio 'Si' is uitgerust met de motor die we al kennen van de RN-, RT- en RXE--uitvoering, de 'K7M' 1598 cm3. Deze viercilinder V-motor met bovenliggende nokkenas ontwikkelt een maximumvermogen van 66 kW EEG (90 pk). Hij loopt zeer soepel en levert een maximumkoppel van 131 Nm bij slechts 2500 t/min., waarvan 90% beschikbaar is binnen een toerentalbereik van 1500 tot 5250 t/min.

De Clio '16V' is uitgerust met de nieuwe 16-kleppen motor 'K4M' 1598 cm3, zoals deze in april 1 998 werd geïntroduceerd op de nieuwe Laguna. De motor ontwikkelt een vermogen van 79 kW EEG (110 pk) bij 5750 t/min. en vooral een maximumkoppel van 148 Nm vanaf 3750 t/min., waarvan 90% beschikbaar van 2500 tot 5500 t/min. Voor de gebruiker is deze 16-klepper een pittige en aangename motor, die onverstoorbaar zijn gang gaat en geen haperingen vertoont bij laag of tussenliggend toerental.

Sportiviteit maar ook bescheidenheid
De 'Si' uitvoering onderscheidt zich aan de buitenkant door bumpers in carrosseriekleur, dubbele koplampen, extra mistlampen voor en 14' lichtmetalen velgen 'Stella'.

De nieuwe Clio '16V' heeft ook een heel eigen karakter, met bumpers en elektrisch verstelbare buitenspiegels in carrosseriekleur, dubbele koplampen, extra mistlampen voor, een grotere, aërodynamische achterspoiler en speciale 'Taurus' lichtmetalen velgen. De bumpers zijn van kunststof en verder onderscheidt deze '16V' zich nog door een aluminium motorkap.

Grenzeloos rijplezier in de Renault Sport Clio 2.0 16V De sportieve uitvoeringen Si en 1 6V van het Clio-gamma, die gericht zijn op het 'ultieme rijgenot', krijgen er een broertje bij: de Renault Sport 2.0 16V-uitvoering. En wéér gaat Renault innovatief te werk door twee extreme concepten met elkaar te combineren: sportiviteit en raffinement. Deze uitvoering, die extreem rijplezier en comfort biedt, vormt de gepassioneerde dimensie van het Clio-gamma.

Kenmerkende knowhow
Uiteraard is bij het ontwikkelen van de Renault Sport Clio 2.0 16V ruimschoots gebruik gemaakt van de knowhow die Renault Sport heeft opgedaan op het hoogste niveau van de autosport. De ingenieurs van Renault Sport hebben voor een uiterst efficiënte basis gekozen in combinatie met ultiem rijgemak. Voor is de spoorbreedte met 27 mm vergroot en achter met 14 mm en de verlaging van de carrosserie en het opnieuw bemeten remsysteem zorgen voor een hoog beschikbaar vermogen en perfecte stabiliteit.

Het motortype F4R, dat is uitgerust met een variabele nokkenastiming, vormde een ideale basis voor de ingenieurs van Renault Sport. Met dit systeem kunnen tegelijkertijd de cilindervulling en de koppel worden verhoogd bij middelmatige toerentallen zonder dat er bij vollast bij een hoog toerental aan vermogen wordt ingeboet. De F4R-motor beschikt tevens over een distributie met pallen en roltuimelaars zodat er minder wrijving is (- 50%), een statische ontsteking met stiftbobines en holle nokkenassen (800 g minder gewicht).

Door toepassing van technologieën die worden gebruikt in wedstrijdauto's, met name op het vlak van het luchtinlaatcircuit met twee tweeling luchtkanalen, hebben de technici van Renault Sport het vermogen en het koppel van deze motor kunnen verhogen tot 172 pk bij 6250 t/min en 200 Nm bij 5400 t/min (tegenover 140 pk bij 5500 t/min en 188 Nm bij 3750 t/min bij de Espace). In combinatie met een versnellingsbak met korte overbrengingsverhoudingen is deze motor geschikt voor een groot aantal toepassingen. Een indicatielampje geeft het beste schakelmoment aan zodat het vermogen optimaal kan worden benut.

Het pittige karakter van de motor en het uiterst doeltreffend onderste vormen in deze sportieve uitvoering van het Clio-gamma een goed op elkaar afgestemd geheel dat optimaal rijplezier biedt.

Sportieve en geraffineerde luxe-uitrusting
De Renault Sport Clio 2.0 16V richt zich hoofdzakelijk op de dynamische man die op zoek is naar een bijzondere en stoere auto. Renault, innovatieve constructeur op gebied van vormgeving en comfort, heeft bijzondere aandacht besteed aan deze uitvoering. De voorbumper, de grote spoorbreedte in combinatie met de 15' wielen die de wielkuipen ruimschoots vullen, benadrukken het sportieve karakter van de auto. Het design bevat specifieke elementen zoals verbrede voorspatborden, dorpelverbreders en een elegante en subtiele spoiler.

Voor het interieur zijn prachtige materialen gebruikt: leder voor het stuur en de versnellingspookknop, alcantara voor de kuipstoelen en de portierpanelen. De pedalen zijn van aluminium en de dashboardconsole en de portierschelpen zijn uitgevoerd in een aluminiumkleurige soft finish. De vloerbedekking, de matten, de bekleding en de kap van het dashboard zijn blauwkleurig waardoor de witte achtergrond van het instrumentenpaneel goed tot zijn recht komt.

Net als de rest van het Clio-gamma, zal ook de Renault Sport Clio 2.0 16V tegen een uiterst concurrerende prijs worden aangeboden, die overigens lager ligt dan de prijs van de Clio Williams, maar wel hetzelfde uitrustingsniveau heeft. De uitrusting bestaat uit:
- Roestvrij stalen uitlaat

- 6 spaaks 15' lichtmetalen wielen met 195-50 banden
- Dubbele koplampen en mistlampen

- Voor- en achterbumpers in carrosseriekleur
- Sportspoiler achter in carrosseriekleur

- Elektrische en verwarmde zijspiegels in carrosseriekleur
- Stuurbekrachtiging

- ABS met EBV elektronische remkrachtverdeler
- Renault SRP veiligheidspakket: Bestuurdersairbag, passagiersairbag en zij-airbags, Veiligheidsgordels voor met gordelspanners en spankrachtverdelers
Hoofdsteunen voor tot vlakbij het hoofd kunnen worden afgesteld 3 driepuntsgordels achter

- Lederen bekleding met Renault Sport versiering in alcantara