Support voor gecompileerde Linux-toepassingen UnixWare

Datum nieuwsfeit: 09-03-1999

SCO voegt support voor gecompileerde Linux-toepassingen toe aan prijswinnend UnixWare-systeem

Succes van Linux en Open Source-software zorgt voor hernieuwde aandacht voor Unix-innovaties en voorkomt exclusieve afhankelijkheid van een enkele leverancier

Amsterdam , 5 maart 1999 - SCO, 's werelds grootste leverancier van UNIX-systemen, borduurt verder op haar steun voor Linux en Open Source-software door ondersteuning van gecompileerde Linux-toepassingen toe te voegen aan het veelgeprezen UnixWare 7-platform. SCO geeft steun aan de Linux- en Open Source-bewegingen door Linux International te sponsoren. Deze bewegingen dragen bij aan een groeiende belangstelling voor netwerkcomputers en voorkomen bovendien dat alle zakelijke software van een bedrijf door een enkele leverancier wordt "gekaapt".

Op LinuxWorld, de conferentie annex beurs in San Jose, Californië, heeft SCO een aantal demonstraties gegeven, waaronder:

het draaien van veelgebruikte Linux-toepassingen op het UnixWare 7-systeem

het aanroepen van Linux- en UNIX-toepassingen via de UnixWare 7-Webtop

het draaien van Open Source-software op het UnixWare 7-systeem

Niet alleen demonstreerde SCO aan de bezoekers van LinuxWorld die op zoek waren naar nieuwe, interessante producten voor hun bedrijven de mogelijkheden van UnixWare 7, maar daarnaast wierf het bedrijf ook nieuwe leden voor het, onlangs uitgebreide, SCO Developer Program. Bovendien gaf SCO gratis UnixWare 7-licenties en -software weg aan ontwikkelaars en andere belangstellenden. De ondersteuning van gecompileerde Linux-toepassingen zal vanaf later deze maand met UnixWare 7-producten worden meegeleverd.

Hernieuwde interesse voor UNIX-platform dankzij Linux en Open Source-software

Ray Anderson, marketingdirecteur van SCO, zei: "De recente belangstelling voor de Linux- en de Open Source-beweging zorgt ervoor dat er ook weer meer aandacht is voor het UNIX-platform, wat van oudsher de belangrijkste bron in de computerwereld is geweest voor innovaties en open standaards.

Het Internet, het Worldwide Web, TCP/IP-protocollen, encryptie, clustering: dit zijn nog maar een paar van de baanbrekende innovaties die op UNIX-systemen zijn ontwikkeld. Het lijkt erop dat marktleiders en de media nu eindelijk hebben ontdekt dat het helemaal niet nodig is dat bedrijven zich in een soort zelfmoordactie met huid en haar uitleveren aan een enkele leverancier."

"Een jaar geleden, toen velen nog dachten dat Microsoft onoverwinbaar was, was het moeilijk om gelijkgezinde geesten te vinden. Nu is dat volkomen anders. Een poort naar Linux is een poort naar UNIX", vervolgde hij. "En aangezien UnixWare de snelst groeiende vorm van UNIX is, is dit een enorme steun in de rug van SCO en onze commerciële klanten. Er heeft een enorme ommezwaai plaatsgevonden bij ISV's en bij zakelijker partners. Onze programma's voor ontwikkelaars hebben al veel meer leden en veel van onze partners hebben het ook ineens een stuk drukker."

SCO Open License Software Supplement (OLSS) en de Open Source-beweging

Een "Open Source"-aanpak drukt de onderzoeks- en ontwikkelingskosten van software doordat er meer deskundigen kritisch naar kijken. De UNIX-broncode van SCO is alom beschikbaar via commerciële en academische licenties. Daarnaast heeft SCO vele jaren lang open source-software gepromoot en mee-ontwikkeld, door middel van het OLSS-program, voorheen bekend onder de naam SCO Skunkware (www.sco.com/olss/). OLSS bevat meer dan 200 gratis softwaretools, toepassingen en multimedia-pakketten. SCO biedt bovendien gratis licenties voor niet-commercieel gebruik van UnixWare 7 en SCO OpenServer UNIX-systemen."

Linux - een welkom alternatief voor Windows-desktops

Linux is een welkom alternatief voor Microsoft Windows op de desktop en bevordert daarnaast ook een UNIX-ontwikkelmethodologie, wat leidt tot een grotere beschikbaarheid van UNIX-toepassingen en meer keuzemogelijkheden voor de klant. Linux wint terrein als desktopsysteem, ontwikkelplatform en kleinschalige Webserver, maar SCO verwacht dat de meeste zakelijke klanten zullen blijven kiezen voor SCO OpenServer Release 5 en UnixWare 7 als hun commerciële serverplatforms met grote verwerkingscapaciteit.

SCO - toonaangevend leverancier van commerciële UNIX-servers

Software van SCO voor UNIX-server wordt verkocht, gesteund en ondersteund door grote hardware-producenten – zoals IBM, Compaq, Sequent, Unisys, ICL, Hewlett Packard en Siemens – en door software-leveranciers als Oracle, IBM, Computer Associates, Informix, Baan, Progress en vele anderen. SCO, IBM, Intel en Sequent werken met "Project Monterey" actief aan de versnelde wereldwijde groei van het aantal UNIX-ondernemingsservers gebaseerd op Intel-processors, iets waarvan ook kleine en middelgrote bedrijven de vruchten zullen plukken. Project Monterey zal leiden tot een enkele UNIX-productlijn voor Intel IA-32- en IA-64-systemen die probleemloos schaalbaar zal zijn vanaf de instapmodellen van servers tot de zeer grote ondernemingsbrede automatiserings-omgevingen.

Effectief samenspel tussen UnixWare 7 en Linux

"Linux is zeer aantrekkelijk voor desktops, voor ontwikkeling en voor ad hoc-servertoepassingen waarbij een lange levensduur niet zo belangrijk is", aldus John Bondi, vice-president Server Product Marketing van SCO. "UnixWare 7 is een betere oplossing voor commercieel gebruik. Het is vooral geschikt voor bedrijfskritische toepassingsservers."

Linux wordt vooral gebruikt door klanten met voldoende technische know-how, zoals studenten, hackers en Internet service providers die weten hoe je Linux en Open Source-software optimaal aan de eigen situatie kunt aanpassen. Dit zijn ook de mensen die beter in staat zijn om te gaan met ingewikkelde en onverwachte technische ingrepen en zelf hun zelf hun platform up-to-date kunnen houden ondanks de vloed aan steeds weer nieuwe Linux-code.

UnixWare 7 biedt zeer hoge niveaus van hoge stabiliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid en goede service, en kan nu ook gecompileerde IA-32-Linux-programma's draaien. De laatste release van SCO, UnixWare 7 Release 7.1, bevat de eerste geïntegreerde Webtop, die volop profiteert van de Internet-browsertechnologieën en zo de kosten en complexiteit van zakelijk computergebruik drukt. Kijk ook op de Webpagina www.sco.com/unixware/

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Text 100 Public Relations SCO Benelux

Jurn Hageman Dirk-Peter van Leeuwen