VersaTel Telecom: Nederlands bedrijfsleven is de winnaar

Datum nieuwsfeit: 09-03-1999
VersaTel

VersaTel Telecom: Nederlands bedrijfsleven is de winnaar

Opta besluit biedt zekerheid voor voortgang snelle groei

Amsterdam, 9 maart 1999
- VersaTel Telecom International moet op zeer korte termijn de capaciteit geleverd krijgen van KPN die het nodig heeft voor de voortzetting van haar snelle groei. VersaTel, aanbieder voor de zakelijke markt in de Benelux voor nationale en internationale telecommunicatieservices is dan ook bijzonder blij met het besluit van de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) over het interconnectiegeschil tussen VersaTel en KPN Telecom, waarbij VersaTel in het gelijk wordt gesteld. Marc van der Heijden, directeur Juridische zaken van VersaTel: "Deze uitspraak is een overwinning voor het Nederlandse bedrijfsleven. We kunnen nu nog meer Nederlandse bedrijven de beste en meest moderne telecomdiensten leveren. We zijn nu zeker dat we onze snelle groei kunnen doorzetten. VersaTel investeert momenteel honderden miljoenen guldens en neemt honderden medewerkers aan om een eigen, supersnel en 'state of the art' netwerk aan te leggen in de Benelux. We bouwen nu ook zelf een oprit naar die nieuwe electronische snelweg voor zakelijk Nederland. Maar tot dat we die hebben, blijven afhankelijk van KPN. Die oprit is lang te smal geweest doordat KPN consequent te weinig capaciteit levert. Door dit besluit van de Opta kunnen we onze snelle groei doorzetten. We kunnen nu nog beter snel, flexibel en innovatief reageren op de wensen van onze klanten op het gebied van spraak-, data- en internetservices."

Oplossing zal enkele duizenden extra klanten opleveren

In december 1998 vroeg VersaTel een spoedbesluit aan bij de OPTA. Ondanks herhaalde toezeggingen van KPN bleek deze op korte termijn geen structurele oplossing te bieden aan VersaTel. Omdat het sterk groeiende VersaTel de capaciteit hard nodig heeft, en KPN in gebreke bleef, was een spoedbesuit nodig om ervoor te zorgen dat KPN haar afspraken nakomt. VersaTel is in haar marktbenadering uitgegaan van de capaciteitsgroei die is toegezegd door KPN en dreigde de afspraken met een aantal grotere klanten niet na te kunnen komen. De noodzakelijke groei van VersaTel werd door de capaciteitsproblemen bij KPN geblokkeerd. Daar komt nu dus verandering in. Momenteel heeft VersaTel meer dan 7.000 zakelijke klanten in de Benelux. VersaTel verwacht er, door de het oplossing die er nu is, binnen enkele maanden enkele duizenden aan toe te kunnen voegen. Uit recent onderzoek van onderzoekbureau Heliview blijkt dat inmiddels 17 procent van de Nederlandse bedrijven haar internationale gesprekken via nieuwe telecomaanbieders laat lopen. VersaTel wordt het meeste genoemd door bedrijven die de komende maanden een overstap overwegen naar een andere telecomaanbieder.

Alle nieuwe telecomaanbieders zijn op dit moment afhankelijk van KPN omdat er vrijwel altijd een deel van het verkeer via het netwerk van KPN loopt. Maar voor VersaTel wordt die afhankelijkheid in de toekomst minder. VersaTel is namelijk een van de weinige van de tientallen nieuwe aanbieders die een eigen netwerk aanlegt in de Benelux.

Over VersaTel Telecom

VersaTel Telecom International N.V. is een leidende aanbieder op het gebied van telecommunicatieservices in de Benelux. Het doel van VersaTel is marktleider te worden van multimedia telecommunicatieservices voor middelgrote en kleinere bedrijven in Nederland, België en Luxemburg. VersaTel bouwt momenteel een eigen supersnel glasvezelnetwerk van 2500 kilometer waarmee 29 steden in de Benelux met elkaar worden verbonden. Met dit eigen netwerk kan VersaTel de middelgrote en kleinere bedrijven breedbandige multimedia- en telecomservices bieden op hetzelfde niveau dat tot nu toe alleen voor grote bedrijven weggelegd is. VersaTel is in oktober 1995 opgericht en heeft momenteel ruim 7.000 zakelijke klanten en ruim 350 medewerkers.