Voedingsproject basisschool Kockenest Kockengen

Datum : 25 februari 1999
Onderwerp : voedingsproject en winkelspel

Geachte heer, mevrouw,

Als één van de eerste basisscholen in de regio West-Utrecht gaat 't Kockenest uit Kockengen de komende weken aan de slag met het voedingsproject 'Gezond eten, niet vergeten' en het Winkelspel.

Het voedingsproject 'Gezond eten, niet vergeten' bestaat uit lessen, spelonderdelen en een ouderavond. Het is samengesteld door de GGD West-Utrecht. Het winkelspel is een supermarkt op kind-formaat en is ontwikkeld door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. In veel GGD -regio's elders in het land wordt het al sinds jaren uitgeleend aan basisscholen. Nu is het voor het eerst in het gebied van de GGD West-Utrecht. In de bijlage is uitgebreidere informatie over beide projecten opgenomen.

U bent van harte uitgenodigd om het winkelspel en het project 'Gezond eten, niet vergeten' 'in bedrijf' te zien op woensdag 10 maart aanstaande om 10:00 uur op basisschool 't Kockenest, Koningin Julianaweg 1 in Kockengen.

Indien u vragen heeft, kunt u contact opnemen met ondergetekende, telefoonnummer: 030 - 630 22 66.

Hopelijk tot ziens op 10 maart.

Met vriendelijke groet,

Brechje Sax
P.R. -functionaris GGD West-Utrecht

ACHTERGRONDINFORMATIE OVER HET PROJECT 'GEZOND ETEN, NIET VERGETEN' EN HET WINKELSPEL

Gezond eten zou in Nederland geen probleem mogen zijn, omdat we leven in een land met een overvloed aan voedsel. Maar juist door die verscheidenheid maken we niet altijd een goede keuze en eten we vaak ongezond. Met name voor kinderen is een gezond voedingspatroon van belang. Ze moeten er immers nog van groeien en hebben energie nodig om te kunnen leren en spelen. Al op jonge leeftijd gaan kinderen zelf al keuzes maken op dit terrein. Maar tegelijkertijd blijft de invloed 'van thuis' natuurlijk erg groot. Om deze redenen heeft de GGD West-Utrecht een nieuw voedingsproject samengesteld, gericht op basisschoolleerlingen én hun ouders. Daarbij huurt de GGD voor minstens drie jaar het 'Winkelspel' van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. Basisscholen kunnen dit, in combinatie met het voedingsproject, huren van de GGD. Hieronder wordt de inhoud van beide projecten beschreven:

Het project 'Gezond eten, niet vergeten' bestaat uit de volgende onderdelen:
* Bezoek van de mondhygiënist
Voeding en mondhygiëne hebben alles met elkaar te maken. De mondhygiënist van de GGD geeft daarom een gastles over beide onderwerpen in alle groepen. In aansluiting daarop kan de school er zelf een vervolg aan geven met behulp van de leskist 'voeding'.

* De leskist
In deze kist zijn voor alle groepen van het basisonderwijs lessuggesties, spelletjes en cassettebandjes over voeding opgenomen. Zo zit het nieuwe lespakket van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding 'Voeding, de beste basis voor school' in de kist. Dit lespakket bevat katernen voor alle groepen.. Voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw zitten er verschillende spelletjes in de kist, waar de kinderen zelf mee aan de slag kunnen; puzzels, voedingskwartetspelen en een 'voedingsvariant' op het ganzenbordspel. De leerlingen van groep 8 kunnen aan de slag met het computerprogramma de 'EetmeterExtra'. Dit programma, ontwikkeld door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding, analyseert het menu op de hoeveelheid koolhydraten, vetten, eiwitten en calorieën. De mondhygiënist kan de computeruitdraai aan de leerlingen uitleggen.

* Ouderavond
In overleg met de school ontvangen alle ouders een uitnodiging voor de ouderavond. Bij deze uitnodiging zit ook een 'Eetdagboek'. Ouders kunnen dit invullen en hun menu gratis laten analyseren door de GGD West-Utrecht. Tijdens de ouderavond krijgen ze de analyse retour en een diëtist zal deze daarbij toelichten. Verder geeft de diëtist een presentatie over goede voeding en zal de mondhygiënist ingaan op 'voeding en tandzorg'.

Het winkelspel
Het winkelspel is een supermarkt op kind-formaat, bestaande uit stalletjes, een toonbankje, namaakgeld en veel namaakvoedingsmiddelen. Dit leermiddel is een vervanging van een 'echte' winkel, waarmee kinderen op een speelse manier leren omgaan met het kiezen en kopen van voedingsmiddelen.

j