Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe Mazda Premacy

Datum nieuwsfeit: 10-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De nieuwe Mazda Premacy

(10 Maart 1999)

Persbericht:

Bij het ontwerpen van de Premacy stond de doelstelling voorop om vijf volwassenen met hun bagage voldoende ruimte en comfort te geven zonder afbreuk te doen aan compacte afmetingen.
Daarnaast moesten de rij-eigenschappen vergelijkbaar zijn met die van een personenauto. Het resultaat is een multifunctionele vijf-deurs auto die tegemoet komt aan de wensen van de huidige automobilist(e). Door de combinatie van een lage vloer en een 2.67 meter lange wielbasis biedt de Mazda Premacy meer interieur-ruimte dan de gemiddelde vergelijkbare auto in deze klasse.

Interieur met veel mogelijkheden
Op het gebied van personenvervoer en het meenemen van bagage biedt de Premacy vele mogelijkheden. De voorste passagiersstoel is tot tafel omklapbaar. De achterste rij bestaat uit drie separate stoelen waarvan de middelste ook tot tafel omklapbaar is.
Desgewenst kunnen alle drie de achterstoelen op een zeer eenvoudige wijze verwijderd worden of zodanig geplaatst worden dat de indeling van het interieur voldoet aan de wens van de berijd(st)er. Door het verwijderen van de achterstoelen is het zelfs mogelijk om bijvoorbeeld twee sportfietsen naast elkaar te vervoeren. Met uitzondering van de bestuurdersstoel kunnen alle stoelen ook naar voren worden geklapt zodat, in combinatie met de tot tafel omklapbare passagiersstoel, het meenemen van veel bagage en lange materialen mogelijk is.

Actieve- en passieve veiligheid
Naast een stijve 'triple H'-kooiconstructie is de Mazda Premacy voorzien van het 'Mazda Advanced Impact-energy Distribution and Absorption System' (MAIDAS). Bij een frontale botsing schuiven onderdelen langs elkaar waardoor de impact in het passagiersgedeelte aanzienlijk wordt verkleind.
De Premacy zal standaard uitgerust worden met ABS. Een SRS bestuurders-airbag en een 'uitschakelbare' passagiers-airbag zullen in combinatie met twee side SRS-airbags ook deel uitmaken van de standaard-uitrusting. Optioneel kan de Premacy worden voorzien van traction control.

Motorvarianten
De nieuwe Mazda-aanwinst zal in eerste instantie leverbaar worden met twee motorvarianten t.w.: een 1.8 liter 16-kleps benzine krachtbron, die goed is voor 100 pk/174 kW bij 5.500 t.p.m. en een 1.8 liter motor die 115 pk/184 kW bij 6.000 tpm onder de motorkap heeft. De cilinderinhoud van beide motoren is 1840 cc.
Het maximaal koppel (EEC) bedraagt resp. 152 Nm / 3.500 tpm en 161 Nm / 4.000 tpm.
Later zal een 2.0 liter Direct ingespoten Turbo Diesel met een vermogen van 90 pk/66 kW volgen.

Maten en gewichten
De nieuwe Mazda Premacy is 4.295 meter lang, 1.705 meter breed en 1.6 meter hoog.
De bagageruimte heeft een inhoud van 370 liter maar kan tot 1.088 liter worden uitgebreid wanneer de achterstoelen worden verwijderd. Het ledig gewicht van de 100 pk-versie is 1.250 kg. en van de 115 pk
-uitvoering met handgeschakelde versnellingsbak 1.304 kg. Uitgerust met een automatische transmissie weegt de Premacy 1.314 kg. De spoorbreedte voor bedraagt 1.465 meter en achter 1.470 meter. De draaicirkel van de Premacy is 10,8 meter en de benzinetank is goed voor 58 liter ongelode benzine.

De Nederlandse Mazda-importeur denkt de Premacy begin juni op de markt te kunnen brengen. Rond die tijd zullen de prijzen en het leveringsprogramma bekend zijn.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie