Cisco komt met Dynamic Packet Transport productfamilie

Datum nieuwsfeit: 10-03-1999

Cisco rondt met Dynamic Packet Transport productfamilie vierde fase af van strategie voor optische internetworking

Voor packets geoptimaliseerde transportoplossingen maken Metropolitan Area Networks geschikt voor nieuwe diensten

Amsterdam, 10 maart 1999 Cisco Systems kondigt vandaag met de introductie van Dynamic Packet Transport (DPT) de afronding aan van de vierde fase van haar uit vijf fasen bestaande strategie voor optische internetworking. Deze strategie is ontworpen om nieuwe netwerkarchitecturen te ontwikkelen die geoptimaliseerd zijn voor data en die fundamentele kosten-, schaalbaarheid- en functionele voordelen opleveren ten opzichte van oude netwerken.

Cisco's Dynamic Packet Transport familie van voor packets geoptimaliseerde transportoplossingen zijn ontworpen om Metropolitan Area Network (MAN) architecturen zodanig te verbeteren zodat ze IP-verkeer en -diensten kunnen verwerken op een schaalbare, robuuste en kosteneffectieve manier.

DPT levert flexibele glasvezelringen met grote bandbreedte, die zeer geschikt zijn om grote en snel groeiende hoeveelheden packet-verkeer te vervoeren. DPT technologie biedt significante kostenvoordelen doordat het een apparatuurlaag overbodig maakt, efficiënter omgaat met bandbreedte en plug-and-play mogelijkheden bezit. DPT combineert ook LAN-achtige mogelijkheden zoals het prioriteit kunnen toekennen aan packets, multicast en adresfiltering met fast protection switching. Daardoor ontstaat een transportplatform voor MAN's dat geschikt is voor IP-diensten, zoals spraak en video over IP en Virtual Private Networks.

DPT vermindert zowel kapitaaluitgaven als de kosten van het gebruik, door dure en inefficiënte lagen van Time Division Multiplexing (TDM)-transportapparatuur te elimineren. De mogelijkheden van deze apparatuur, zoals het proactief monitoren van prestaties, fast protection switching en lange afstands optische mogelijkheden, worden namelijk direct in de router geïntegreerd.

"Qwest werkt samen met Cisco om hun DPT-oplossing te testen voor het leveren van real time multimedia toepassingen zoals spraak over IP en video, over ons landelijke OC-48 IP netwerk," zegt Vab Goel, Qwest's senior director of IP Engineering and Advanced Technologies. "DPT verbetert de betrouwbaarheid van ons netwerk, door de routers te voorzien van transport-mogelijkheden, hetgeen ons in staat stelt om uitgebreide IP-functionaliteit aan onze klanten te leveren, terwijl onze infrastructuurkosten afnemen."

DPT combineert innovatieve technologie met het beste van de traditionele mogelijkheden om een groeipad en flexibiliteit te leveren voor de transportinfrastructuur voor zowel bestaande als opkomende service providers. Bestaande service providers met een uitgebreide installatie van SONET/SDH apparatuur kunnen deze apparatuur blijven gebruiken terwijl ze migreren naar voor packets geoptimaliseerde transportoplossingen. Nieuwe service providers kunnen meteen overgaan op deze speciaal voor packets geschikte oplossingen - ofwel door DPT te gebruiken op dark fiber (ongebruikte glasvezelkabel, de klant huurt of koopt alleen de infrastructuur en stuurt zelf 'licht' over de verbinding) of op apparatuur voor Wave Division Multiplexing (WDM)-transport.

"DPT is een belangrijke technologie om voor data geoptimaliseerde intraPOP- en Metropolitan Area-netwerkarchitecturen te bouwen", zegt Ian Reingold, director of Data Engineering bij Sprint. "Sprint zal nauw blijven samenwerken met Cisco aan verbeteringen van DPT, waaronder packetringen met nog hogere bandbreedte en op DPT gebaseerde technologie voor netwerktoegang."

"In het verleden werden Metropolitan Area Networks ontworpen rondom statische TDM-technologie, die optimaal was voor circuit-gebaseerd spraakverkeer", zegt Graeme Fraser, vice president en general manager van de Optical Internetworking Business Unit van Cisco Systems. "Door de hoge bandbreedte en voor data geoptimaliseerde mogelijkheden van Local Area Networks te nemen en de management- en herstelprincipes van SONET te integreren, hebben we een hele nieuwe klasse van transporttechnologie gecreëerd, die de robuustheid die nodig is in een WAN combineert met het gebruiksgemak dat je eerder in een LAN verwacht. We verwachten dat deze technologie een vergelijkbare impact zal hebben op netwerkarchitecturen van MAN's, als IP had op WDM voor backbones."

"Cisco heeft met deze ontwikkeling de oplossing gevonden om zowel bandbreedte te optimaliseren als netwerkarchitectuur te vereenvoudigen," zegt Chris Nicoll, senior analyst bij Current Analysis. "Daarmee heeft Cisco het makkelijker gemaakt voor service providers om snel de geavanceerde diensten op de markt te brengen die klanten nodig hebben om echt goed te kunnen concurreren."

Prijs en beschikbaarheid

De DPT insteekkaarten zullen in maart 1999 beschikbaar komen voor de 12000-serie Gigabit Switch Router en in april als poortadapter voor de 7500 router. De adviesprijs voor de insteekkaart is 30.000 dollar, voor de poortadapter 18.000 dollar.

Over Cisco Systems

Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 17.000 werknemers en realiseerde in fiscaal 1998 een totale omzet van 8,46 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com.

Voor meer informatie: Bezoek PR contacten.

Copyright © Cisco Systems Inc. 1998 Laatst gewijzigd op: 10 mrt 1999. Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. deze website? Mail ons!