Onderzoek kansen bedrijfsovername agrarische jongeren in EU

Datum nieuwsfeit: 10-03-1999
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt

Onderzoek naar maatregelen voor bedrijfsovername binnen EU

Het ministerie van Landbouw gaat de maatregelen die de belangrijkste EU-lidstaten treffen om de bedrijfsovername door jongeren te vergemakkelijken inventariseren. Het NAJK heeft het ministerie gevraagd ook de effectiviteit van de maatregelingen en in hoeverre jongeren er gebruik van maken in het onderzoek op te nemen. Bovendien moet, om een goede vergelijking tussen de landen te kunnen maken, de bedrijfsovername verlichtende maatregelen worden bekeken tegen de achtergrond van het belastingssysteem in de verschillende landen. Binnen de Europese Unie (EU) is er veel variatie wat betreft voorzieningen voor jonge starters. Zo kunnen startende agrarische ondernemers in een aantal EU-landen, waaronder Frankrijk, gebruik maken van een installatiepremie die deels met Europese gelden wordt gefinancierd. De installatiepremie voor starters is in Nederland in 1990 afgeschaft. Het NAJK heeft op een snelle start van het onderzoek aangedrongen, zodat eventuele nieuwe ideeën kunnen worden meegenomen in het belastingplan van de 21e eeuw.

Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt