Siemens succesvol in Hongarije

Siemens Nederland N.V.

ICN 0199.028 h

Den Haag, woensdag 10 maart 1999

Siemens succesvol in Hongarije: opdrachten voor 500.000 telefoonaansluitingen, 40 communicatieservers en 300.000 telefoontoestellen

De divisie Information and Communication Networks van Siemens heeft verschillende successen geboekt op de Hongaarse telecommunicatiemarkt. Van de particuliere netwerkexploitant Matáv Rt. in Boedapest heeft Siemens opdracht gekregen voor een aanzienlijke uitbreiding van het landelijke telefoonnet. In de loop van de komende drie jaar zal Siemens digitale EWSD-telefoonsystemen voor in totaal ongeveer 500.000 telefoonaansluitingen installeren en in bedrijf nemen. Daarmee heeft Siemens op het gebied van telefoontechniek haar aandeel op de Hongaarse markt tot circa 60 procent vergroot.

Daarnaast heeft Siemens, in Hongarije marktleider op het gebied van telefoontoestellen, van Matáv opdracht gekregen, vóór het einde van het jaar 2000 ongeveer 300.000 Euroset 805S-toestellen te leveren. Matáv Rt. is de grootste netwerkexploitant van Hongarije. In dit land met zijn 10 miljoen inwoners beschikten eind 1997 circa 30 van de 100 inwoners over een telefoon met hoofdaansluiting. In Duitsland is de verhouding 57 op de 100.

Ook als het gaat om telecommunicatiesystemen voor bedrijfs- en business-toepassingen kiezen de Hongaren voor Siemens. Zo heeft Siemens nu de informatiecentrale van de brandweer uitgerust met vijf Hicom Dispatcher workstations, speciaal geconfigureerd voor de bijzondere eisen van o.a. alarmcentrales. Daarmee kunnen de 2,5 miljoen inwoners van Boedapest en zijn voorsteden vertrouwen op een betrouwbare verbinding met de brandweer. De Hongaarse politie beschikt sinds kort over 18 communicatieservers van het type Hicom 300 E.

Verder gunde het Hongaarse ministerie van defensie Siemens de opdracht voor het realiseren van een pilot-project. Het netwerk met 24 Hicom-systemen en ongeveer 13.400 aansluitingen dient als basis voor de vernieuwing van de communicatie-infrastructuur van de Hongaarse strijdkrachten. Op de Hongaarse markt voor telecommunicatiesystemen voor bedrijfs- en business-toepassingen kan Siemens daarmee haar nummer-1-positie verder verstevigen.

Met meer dan 170 miljoen aansluitingen is het digitale telecommunicatiesysteem EWSD van Siemens het meest succesvolle systeem ter wereld. Het wordt gebruikt door meer dan 300 exploitanten in meer dan 100 landen.

Tot nu toe zijn er wereldwijd ruim 850.000 Hicom-systemen met circa 28 miljoen aansluitingen geïnstalleerd. Bijna 16 miljoen aansluitingen daarvan maken deel uit van grote systemen.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Informatie en Communicatie Netwerken
tel. (070) 333 2498

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325