Mr. J.H. Schraven nieuwe voorzitter Vereniging VNO-NCW

Mr. J.H. Schraven per 5 november 1999 nieuwe voorzitter Vereniging VNO-NCW

Datum 11/03/99
Bron VNO-NCW

Den Haag, 11 maart 1999 - Mr. J.H. Schraven wordt per 5 november 1999 voorzitter van de Vereniging VNO-NCW. De heer Schraven (57) is thans President Directeur van Shell Nederland. Het Dagelijks Bestuur van VNO-NCW heeft de heer Schraven in zijn vergadering van 11 maart benoemd. De benoeming geldt voor een periode van drie jaar.

De heer Schraven volgt drs. J.C. Blankert op. Op 5 november viert VNO- NCW het 100-jarig bestaan met een speciaal congres. Tijdens dit congres draagt de heer Blankert de voorzittershamer over aan zijn opvolger. De heer Blankert is sinds 3 juni 1996 voorzitter van VNO-NCW.

De heer J. (Jacques) H. Schraven werd op 8 februari 1942 geboren in Tilburg. Hij studeerde Nederlands Recht aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen. In 1968 trad hij in dienst bij de bedrijfsjuridische afdeling van de Koninklijke/Shell Groep in Den Haag. Sinds 1 juli 1997 is hij President Directeur van Shell Nederland.

De heer Schraven heeft een brede en gevarieerde ervaring binnen de Shell Groep. Na juridische functies in Nederland, Curaçao en Venezuela, werd hij in Caracas manager voor internationale olie verkoop- en transportcontracten. Van 1975 tot 1977 werkte hij in Londen als financieel adviseur voor nieuwe olie- en gasprojecten in het Midden Oosten. Daarna werkte hij in Den Haag als senior bedrijfsjurist voor vennootschappelijke en financiële aangelegenheden. In 1982 keerde hij terug naar het centrale kantoor in Londen, waar hij werd belast met de coördinatie van de Groepsbelangen in Venezuela, Curaçao, Mexico en New York. In de periode 1984-1988 was hij in Buenos Aires de directievoorzitter van de Shell maatschappijen in Argentinië. Voordat hij zijn huidige functie aanvaardde, was hij een van de directeuren van het Corporate Centre binnen de centrale kantoren van de Groep in Londen en Den Haag, verantwoordelijk voor juridische zaken en intellectuele eigendom.

Naast bestuurlijke functies bij andere Shell maatschappijen en bij de Nederlandse Gasunie, heeft de heer Schraven onder meer zitting in de dagelijkse besturen van de Vereniging VNO-NCW, de Internationale Kamer van Koophandel en de Stichting Maatschappij en Onderneming. Buiten het bedrijfsleven bekleedt hij functies bij het Mauritshuis, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Rotterdamse Schouwburg.

De heer Schraven is getrouwd en heeft een dochter en twee zoons. Zijn hobbys zijn klassieke muziek, jazz, beeldende kunst, zeilen en golf.