Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Studium Generale: Mijlpalen in de kunstgeschiedenis

Datum nieuwsfeit: 11-03-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Geachte redacties,

In ons persbericht, dat ik u vorige week heb toegezonden, was het onderwerp van de lezing van Cor Blok op 11 maart nog niet bekend. Ondertussen is dat wel het geval. Hierbij nogmaals de complete informatie in de hoop dat het nog in uw bestanden opgenomen kan worden.

Met vriendelijke groet,

Fedde Spoel

PERSBERICHT

DE HAND VAN DE MEESTER
Mijlpalen in de kunstgeschiedenis

Studium Generale neemt vier grote werken uit de kunstgeschiedenis onder de loupe. Wat maakt ze zo bijzonder? Welke rol speelden zij in de ontwikkeling van de kunst? Hoe ging de kunstenaar om met werkelijkheid en illusie, met het alledaagse en het verhevene, met conventies en originaliteit?

DUCHAMP: FOUNTAIN / HET URINOIR
Waarom wordt Duchamps Fountain als een kunstwerk beschouwd, terwijl elk ander urinoir van dezelfde makelij slechts als een staaltje degelijk loodgieterswerk wordt gezien? Waarom is iets een kunstwerk terwijl iets wat er exact op lijkt het niet is? Belichaamt Duchamps urinoir het 'einde van de kunst'? Door dr. Antoon van den Braembussche, filosoof verbonden aan de Vakgroep Kunst- en Cultuurwetenschappen EUR

CLAES OLDENBURG: SCREWARCH
De Screwarch, het tot gigantische afmetingen opgeblazen beeld van een gewone schroef, zo gebogen dat kop en punt op de grond rusten, werd speciaal ontworpen voor Rotterdam. Oldenburg stelde zich twee nog veel grotere schroefbogen voor die, geplaatst op de Willemsbrug, de Maas zouden overspannen. Een huis-tuin-en-keuken-voorwerp wordt door de particuliere eigenzinnigheid van een kunstenaar onderwerp van een kunstwerk, dat vervolgens via een opdracht (van Museum Boymans van Beuningen) een plaats krijgt in de openbaarheid. Moderne kunstenaars gelden als individualisten die geen opdracht verdragen. Hoe kan kunst dan toch nog functioneren in een groter verband dan dat van atelier en museum?
Door prof. Cor Blok, hoogleraar Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden

REMBRANDT: DE NACHTWACHT
De Nachtwacht is een van die schilderijen waarvan iedereen denkt dat hij het zo goed kent (in werkelijkheid of van de koektrommel), dat hij er nauwelijks meer naar hoeft te gaan kijken. Het schilderij vertegenwoordigt echter meer dan een groep plaatselijk belichte schutters. Er is alle aanleiding om het ook te zien als een demonstratie van Rembrandts ideeën over de relatie tussen werkelijkheid en illusie, maar ook als een demonstratie van opstandigheid tegen sedert de oudheid bestaande ideeën over de schilderkunst. Door prof. dr. Ernst van de Wetering, projectleider van het Rembrandt Research Project en hoogleraar Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam

VAN GOGH: HERINNERING AAN DE TUIN VAN ETTEN De realist Van Gogh schilderde een enkele maal 'uit zijn verbeelding', in een poging de nieuwe kunstopvattingen over abstractie van zijn vriend en concurrent Paul Gauguin in beeld te brengen. Realisme en abstractie botsten op elkaar. Naast dit thema zal de lezing gaan over het scheppen uit de verbeelding (geheugen, herinnering), een sleutelconcept in de romantische-symbolistische kunsttheorie. Ook later zou deze verbeelding nog een belangrijke rol gaan spelen. Door prof.dr. Evert van Uitert, hoogleraar Kunstgeschiedenis Universiteit van Amsterdam


- Erasmus Universiteit Rotterdam, complex Woudestein, Burgemeester Oudlaan 50, 3062 PA Rotterdam - - Gratis toegankelijk - Informatie: Studium Generale 010-4081144 - (stg@stg.oos.eur.nl) - www.eur.nl/studium -
Fedde Spoel
Studium Generale
Kamer H5-13
Erasmus Universiteit Rotterdam
Postbus 1738

3000 DR ROTTERDAM
Telefoon: (31 10) 408 1144
www.eur.nl/studium

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie