Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Huis-aan-huisbladen VNU positief beoordeeld

Datum nieuwsfeit: 12-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Huis-aan-huisbladen VNU positief beoordeeld

De journalisten en correspondenten van de 72 huis-aan-huisbladen van de VNU in het zuiden en zuidoosten doen het behoorlijk goed: een groot deel van degenen die de bladen ontvangen kijkt ze in, de velen die ze ook echt lezen besteden daar gemiddeld negentien minuten aan. Het gemiddelde rapportcijfer is 6,7 en de geboden informatie wordt voor het merendeel als nuttig ervaren.

De VNU heeft bureau Intomart een groot onderzoek naar de waardering van de huis-aan-huisbladen laten doen. Daarvoor werden ruim 20.000 gesprekken gevoerd. De uitkomsten werden vorige week tijdens een bijeenkomst in Amsterdam ArenA aan adverteerders en media-planners gepresenteerd. Volgens de VNU zijn huis-aan-huisbladen een serieus en aantrekkelijk reclamemedium.
In de ArenA werd duidelijk dat lokaal werken het doel is en dat de strategie is de bladen vanuit de lezer te maken. Directeur Henk van der Zee van Gelderlander Weekbladen zei het zo: "Onze functie is om nieuws te brengen van wat er gebeurd is, staat te gebeuren en wat er de koop is in die specifieke gemeenschap. Het nieuws wordt vanuit een positieve houding gebracht met toevoeging van journalistieke kunde." Peter Noorland, voorzitter van de sectie huis-aan-huisbladjournalisten van de NVJ, kan met een dergelijk uitgangspunt wel leven. Wel acht hij het van wezenlijk belang dat uitgevers bij het indienstnemen van nieuwe journalisten helder zijn over wat van hen wordt verwacht. "Vantevoren moet de speelruimte duidelijk zijn. Anders bestaat het gevaar dat journalisten die hun werk op een kritische manier willen verrichten in de problemen komen."

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie