Politiebericht Maasland

Datum nieuwsfeit: 15-03-1999

Zondag 14 Maart

INBREKERS AANGEHOUDEN RAVENSTEIN

Op 14 maart 1999 omstreeks 02.15 uur zijn een 20 en 26 jarige man uit Nijmegen aangehouden ivm inbraak in een winkel aan de Saskenweg te Ravenstein. Omstreeks 01.50 uur kreeg de politie melding van een inbraak in de winkel. Op aanwijzingen van getuigen ging de politie daarop op zoek naar een gesignaleerde auto, die in de Palzstraat werd aangetroffen met de 36 jarige man uit Nijmegen. Toen de politie deze man aansprak, kwam de 20 jarige Nijmegenaar juist aanlopen. Hierop zijn beiden aangehouden. Door ter assistentie gekomen collega's werd de 36 jarige man en de auto overgebracht naar het bureau in Oss. De collega's, die de 20 jarige man in de auto hadden gingen terug naar de winkel. De 20 jarige verdachte zat geboeid achter in de politieauto. Terwijl een collega samen met de eigenaar de winkel controleert, gelukt het de 20 jarige Nijmegenaar om op de bestuurders plaats van de politieauto te komen, die auto af te sluiten en weg te rijden. De collega die bij de auto stond probeerde dit nog te voorkomen door een portierraam in te slaan en in de auto te klimmen. Echter doordat de verdachte met hoge snelheid wegreed, moet de politieman loslaten en werd hij een 15 tal meters meegesleurd. Hierbij liep hij diverse kneuzingen op. Door de politie Nijmegen kon de 20 jarige verdachte na een korte achtervolging worden aangehouden. Later in de nacht is de man en de gestolen politieauto overgebracht naar het bureau in Oss en inverzekering gesteld. Beide mannen verkeerden onder invloed van alcohol en drugs.

VERDACHTE BRANDSTICHTINGEN AUTO'S AANGEHOUDEN OSS

De 24 jarige man uit Oss die op 12 maart 1999 is aangehouden voor vernielingen van auto's met een stok, blijkt ook voor een groot aantal brandstichingen van auto's, met name in de Ruwaard, in aanmerking te komen. Bij het onderzoek naar de vernielingen van de auto's, bleek dat ook geprobeerd was een auto in brand te steken. De werkwijze hiervan kwam overeen met de werkwijze van vele autobranden in 1996-1997.

Bij het verhoor van de verdachte bekende deze tot nu 21 autobranden, gepleegd in 1996. Het betreffen voornamelijk de branden in de Ruwaard, waarbij in een nacht meerdere auto's tegelijk uitbrandden. De verdachte pleegde deze brandstichtingen onder invloed van alcohol en uit frustratie. Hij wordt 15 maart 1999 voorgeleid aan de officier van justitie.

INBRAAK BEDRIJF OSS

Bij een inbraak in een bedrijf aan de Gasstraat-Oost te Oss is in de nacht van 12 op 13 maart 1999 de frisdrankautomaat opgenbroken en het aanwezige geld ontvreemd. De daders forceerden een raam.

DIEFSTAL AUTO NULAND

Vanaf de Zandstraat te Nuland is in de nacht van 12 op 13 maart 1999 een blauwe Mercedes 190D, kenteken TL-63-NP ontvreemd. Waarde f 7500,--

AANRIJDING LETSEL OSS

Op de Tulpstraat te Oss is op 13 maart 1999 omstreeks 13.30 uur een 26 jarige wielrenster uit Oss gewond overgebracht naar ziekenhuis Oss. Het slachtoffer kreeg geen voorrang van een 41 jarige automobiliste uit Oss.

WINKELDIEF AANGEHOUDEN HAREN

Een 14 jarige jongen uit Oss is op 13 maart 1999 aangehouden ivm diefstal van software uit een winkel aan de Lietingstraat te Haren. Uit onderzoek bleek dat de verdachte de laatste weken in totaal voor ongeveer f 900,00 aan software had weggenomen.

DIEFSTAL AUTO NULAND

Vanaf de Sikkel te Nuland is op 13 maart 1999 omstreeks 23.30 uur een grijze Mazda Hatchback, kenteken LP-JD-83 ontvreemd. Waarde onbekend. Vanaf de Dissel in Nuland werd kort daarvoor getracht een VW Golf en een Hyundai weg te nemen.

AANRIJDING LETSEL OSS

Bij een aanrijding tussen een bromfietser en een snorfietster op de Walstraat te Oss op 13 maart 1999 omstreeks 14.05 uur zijn de 74 jarige snorfietster uit Oss en de 24 jarige bromfietser uit Oss, alsmede de 20 jarige duopassagiere overgebracht naar het ziekenhuis in Oss. De snorfietster bleek een gebroken sleutelbeen te hebben en de bromfietser klachten over rug en hoofdpijn. De duopassagiere bleek ongedeerd.