Doorbraak in Solaris-project Greenpeace

Datum nieuwsfeit: 15-03-1999
Greenpeace Nederland

Amsterdam, 14 maart 1999.

Vier energiebedrijven leveren goedkoop zonnepanelen

DOORBRAAK IN SOLARIS-PROJECT GREENPEACE

Een jaar na de officiële start van het Solaris-project is de eerste doorbraak bereikt. Vier energiebedrijven kunnen vanaf maandag 14 maart zonnepanelen leveren voor de lage prijs die Greenpeace voor ogen had: 1000 gulden per stuk. Bij Joost Huizingh en Carla van Lingen, verslaggevers van Vara's Vroege Vogels, werden als voorproef vier zonnepanelen geïnstalleerd. Vroege Vogels riep de luisteraars in het afgelopen jaar verschillende keren op deel te nemen aan het Solaris-project.

Met Solaris maakt Greenpeace een begin met de doorbraak van zonne-energie in Nederland. Het project biedt iedere Nederlander de mogelijkheid om zonnestroom op zijn eigen huis toe te passen. Greenpeace fungeert als loket door informatie te verstrekken over het gebruik van zonnepanelen en door het inschrijven van klanten. Door de vraag naar zonnestroom in Nederland aan te tonen wilde Greenpeace leveranciers, energiebedrijven en overheid over de streep trekken. Inmiddels zijn er bij Greenpeace aanmeldingen binnen voor ongeveer 15.000 zonnepanelen.

De energiebedrijven ENECO, ENW, EWR en REMU hebben het afgelopen jaar gezamenlijk gewerkt aan een systeem van vier tot zes zonnepanelen dat aan de doelstellingen van Solaris voldoet. Dit product, SunPower genaamd, kost voor vier panelen -inclusief overheidssubsidie, BTW en installatie- 4750 gulden. Maandag brengt Greenpeace de Solaris-deelnemers die wonen in het gebied van de vier energiebedrijven op de hoogte van dit succes.

Maar met SunPower is het Solaris-project nog niet ten einde. Deelnemers die niet in het gebied van de vier energiebedrijven wonen of minder dan 4 panelen bestellen kunnen nog geen gebruik maken van de aanbieding. Greenpeace is daarom ook op andere fronten actief om van Solaris een succes te maken. Een consortium van Stork, Rabobank en Ecofys is druk doende om op grote schaal zonnepanelen voor particulieren te kunnen leveren onder de Solaris-prijs. Ook het energiebedrijf NUON wil in Gelderland, Flevoland en Friesland zonnepanelen aanbieden voor minder dan 1000 gulden per stuk. Het wachten is echter op het ministerie van Economische Zaken. De overheid moet ook voor deze projecten subsidie beschikbaar stellen om de grootschalige introductie van zonnepanelen bij huishoudens mogelijk te maken. Zolang deze steun uitblijft,vallen veel Solaris-deelnemers nog buiten de boot.

Op de langere termijn kan de consumentenmarkt voor zonnepanelen nog flink groeien. Onderzoek van Greenpeace en de ervaringen met Solaris tonen aan dat er nog minstens 100.000 panelen verkocht kunnen worden aan particulieren. Dergelijke aantallen zijn ook nodig om een definitieve prijsdaling van zonne-energie te waarborgen.

Greenpeace NL
Keizersgracht 174