Maatschappelijk ondernemen in het mkb versterkt positie

Datum nieuwsfeit: 15-03-1999
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

15-03-1999
Maatschappelijk ondernemen in het mkb versterkt positie naar medewerkers en klant

De maatschappelijke betrokkenheid van de ondernemer wordt een steeds belangrijkere factor in de continuïteit van het bedrijf. Het is een hardnekkig misverstand dat de ondernemer uitsluitend bezig is met het maximaliseren van zijn bedrijfswinst en dat maatschappelijk ondernemen geld kost. Investeren in bewust maatschappelijk ondernemen loont. In de eerste plaats naar de eigen medewerkers, maar ook naar de klant.

Maatschappelijk ondernemen levert bovendien een bijdrage aan de maatschappij. Ethiek in het ondernemen is niet iets wat naast of boven op het ondernemen komt, maar behoort steeds meer tot de essentie daarvan.

Dit zijn enkele van de uitkomsten van een onderzoek dat door de Universiteit Nyenrode is uitgevoerd in opdracht van de Stichting Maatschappelijk Ondernemen van MKB-Nederland. Het rapport ´De winst van ethiek´ is tijdens het ´Slot Zeist Congres´ door de voorzitter van de stichting, J. ten Hoopen, aangeboden aan staatssecretaris drs G. Ybema van Economische Zaken en aan de voorzitter van MKB-Nederland, drs J. de Boer.

Ten onrechte, zo stelt het rapport, gaat de publieke aandacht op het gebied van ethiek in ondernemen vooral uit naar grote bedrijven en multinationals. De ondernemer in het midden- en kleinbedrijf staat echter meer dan het grootbedrijf midden in de maatschappij en neemt veel meer een centrale plaats in de samenleving in.

De redenen om maatschappelijk te ondernemen zijn zeer divers. Aan de ene kant staan ondernemers die maatschappelijk betrokken zijn om zich van andere ondernemers te onderscheiden. Aan de andere kant ondernemers die door een sterk persoonlijke overtuiging worden gemotiveerd.

De invloed van een ondernemer gaat verder dan de deur van zijn vestiging. Naast het personeel zijn er talrijke andere belanghebbenden die gevolgen ondervinden van de beslissingen van de ondernemer. Allereerst is dat de klant. De ondernemer kan de klant een duidelijke keus bieden. Er is sprake van een wisselwerking. Maar ook de relatie tussen ondernemer en leverancier speelt een belangrijke rol.

Het onderzoeksrapport wijst op een belangrijke sleutelpositie voor brancheorganisaties. Hun onderhandelingspositie is sterker dan die van individuele ondernemers. Brancheorganisaties kunnen codes en keurmerken ontwikkelen en leveranciers aanspreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De relatie tussen ondernemer en overheid moet worden gekenmerkt door partnership. Regelgeving van de overheid wordt door ondernemers als storend en soms zelfs contraproductief ervaren. In sommige sectoren is echter juist een sterke regelhandhaving en goede controle hiervan gewenst. De overheid moet op deze diversiteit alert zijn. Ondernemers die een start maken met maatschappelijk ondernemen zouden een financiële impuls moeten krijgen.

Aanbevelingen aan de ondernemer zijn om te streven naar haalbare doelstellingen en het zorgen voor draagvlak binnen de onderneming. Belangrijk is ook samenwerking met anderen te ontwikkelen en de klant te informeren over de meerwaarde van het bewust maatschappelijk ondernemen.

Maatschappelijk ondernemen, aldus het onderzoek, is geen last, maar een lust. Het is leuk en lonend. Ondernemen is veel meer dan rekenen met winstcijfers. Ethiek in het ondernemen leidt tot winst op drie terreinen: persoonlijke winst van de ondernemer, bedrijfswinst en maatschappelijke winst.