Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Eucharistievieringen op televisie

Datum nieuwsfeit: 16-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Katholieke Universiteit Nijmegen

Datum laatste wijziging: 17 februari 1999

Promoties, oraties en afscheidscolleges

Promotie dhr. M.K.J. Gertler

op het gebied van de Godgeleerdheid
dinsdag 16 maart 1999 om 15.30 uur precies

EUCHARISTIEVIERINGEN OP TELEVISIE

Leidt deelname aan de eucharistieviering via het medium televisie tot 'kerkervaring' bij de kijkers en luisteraars? Eucharistievieringen op Duitsland-2 (ZDF) bereiken ongeveer één miljoen mensen en leiden tot circa twee- à driehonderd brieven per uitzending. Deze reacties wekken het vermoeden dat er via de beeldbuis een nieuw soort gemeenschap - wellicht een soort 'parochiegemeenschap' - ontstaat.

Het promotieonderzoek omvat drie fasen: 1) beschrijving van het project liturgie-uitzendingen op televisie: ontstaan, geschiedenis en actuele ontwikkelingen, waarbij ook het omroeppastoraat van de KRO in Nederland aandacht krijgt, omdat het zijdelings invloed heeft uitgeoefend op het Duitse model; 2) systematische verwerking van relevante theologische en communicatie-wetenschappelijke studies; 3) empirisch-theologisch onderzoek naar de schriftelijke reacties van 250 kijkers.

Met het oog op het empirisch materiaal is de onderzoeksvraag nader geformuleerd: hangt 'kerkervaring' in de brieven samen met bepaalde karakteristieken van de kijkers? Er blijkt dan enig verband tussen kerkervaring en de thematische relevantie, de effecten van en het deelnemen aan de uitzendingen. Voorts is er een duidelijk verband met de kerkelijkheid van de kijker, diens affectieve betrokkenheid en kijkfrequentie. Het proefschrift besluit met de evaluatie van het project en - in het verlengde hiervan - gevolgtrekkingen voor het concept en de regie van de uitzendingen zelf.


* Plaats: Aula/Congresgebouw, Comeniuslaan 2, Nijmegen
* Titel proefschrift: Unterwegs zu einer Fernsehgemeinde: Erfahrung von Kirche durch Gottesdienstubertragungen

* Promotor: dhr. prof. dr. A.H.M. Scheer

* Handelseditie: Katholisches Institut für Medieninformation, Köln (DM 24,50)

* Woonplaats: Köln

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie