Een jaar van voortdurende groei voor Versatel Telecom

VersaTel

Een jaar van voortdurende groei voor Versatel Telecom

Amsterdam, 16 maart 1999

- De omzet van Versatel Telecom is in het 4e kwartaal met 35,1 procent gestegen tot fl. 13,7 miljoen ten opzichte van het 3 e kwartaal in 1998. Ten opzichte van het 4e kwartaal in 1997 is zelfs sprake van een omzetstijging van 195,3 procent. De omzetgroei voor het 4e kwartaal is met name het gevolg van de toename van de aan Nederlandse minuten gerelateerde omzet, die 24,6 procent steeg. In het laatste kwartaal van 1998 steeg het aantal belminuten met 40,1 procent en nam het aantal klanten toe met 1.436.

Algemeen directeur van Versatel Gary Mesch: "Als aanvulling op onze autonome groei zijn we erg blij met de omzetontwikkeling en de brutowinst van respectievelijk

fl. 897.000,- en fl. 133.000,- door de overname van CS Net." CS Net is in het vierde kwartaal van 1998 gekocht en levert industriespecifieke internetoplossingen (toegang, intranet en extranet) voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Over het hele jaar 1998 bedroeg de omzet fl. 39,6 miljoen, een stijging van 109,4 procent ten opzichte van 1997. De stijging van het aantal belminuten van VersaTel, is explosief te noemen. Dat groeide in een jaar tijd met 419,7 procent naar 121,6 miljoen.

De bruto winstmarge in het vierde kwartaal van 1998 was 21,8 procent, een verbetering van 110 basispunten in vergelijking met het derde kwartaal. Raj Raithatha, financieel directeur bij Versatel zegt dat het bemoedigend is om vier opeenvolgende kwartalen een steeds stijgende bruto winstmarge te kunnen melden ondanks de negatieve marges in België. "België heeft op korte termijn hogere vaste kosten ten gevolge van de investeringen in interconnectiecapaciteit en het leasen van internationale verbindingen die onze switches in Antwerpen en Amsterdam met elkaar verbinden. Deze kosten zullen relatief gezien afnemen bij stijgende omzetten in België en zelfs drastisch afnemen als we de lease verbinding kunnen vervangen door een verbinding via ons eigen glasvezelnetwerk."

Het negatieve bedrijfsresultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) in het vierde kwartaal bedroeg fl. 14,8 miljoen, waar deze in het derde kwartaal fl. 13,6 miljoen was en in het vierde kwartaal van 1997, fl. 8,2 miljoen. Het netto verlies in het vierde kwartaal kwam op fl. 26,8 miljoen in vergelijking met fl. 19,7 miljoen voor het derde kwartaal van dit jaar en fl. 10,5 miljoen in het vierde kwartaal van 1997.

Over heel 1998 bedroeg het negatieve bedrijfsresultaat (EBITDA) fl. 40 miljoen. In 1997 was dat nog fl. 16 miljoen. Het EBITDA in het vierde kwartaal nam met 8,8 procent toe ten opzichte van het derde kwartaal 1998.

"Deze cijfers zijn vooral te verklaren door de constante uitbreiding van de activiteiten van Versatel op vele vlakken maar met name door de opstartkosten in België en de continue investeringen in ons eigen netwerk en nieuwe IT toepassingen. Om dit alles te bewerkstelligen is enorme groei van de personele staf en dus personele kosten nodig geweest. Algemene- en, marketingkosten voor Nederland bleven in het vierde kwartaal nagenoeg gelijk ten opzichte van het derde kwartaal 1998 en zullen in de toekomst een relatief kleiner percentage ten opzicht van de omzet uit gaan maken", aldus Raj Raithatha.

Gary Mesch over de resultaten: "We hebben nu een aantal strategische en financiële mijlpalen bereikt waarmee we het lanceerplatform hebben gebouwd voor 1999 en verder.

We zijn blij met wederom een sterk kwartaal waardoor we kunnen blijven investeren in ons groeiende bedrijf. De toename in omzet, klanten en belminuten onderstreept het succes van onze mensen en onze strategie.

Versnelde aanleg Versatel Netwerk

De bouw van het eigen glasvezelnetwerk van Versatel vordert goed. Er is 566 kilometer duct (een buisleiding waarin glasvezelkabels ingebracht kunnen worden) aangelegd waar de glasvezelkabels zo in kunnen. "We hebben de aanleg versneld door fase 1 en 2 samen op te laten lopen. We hebben nu de organisatie gereed die het mogelijk maakt de ontwikkeling van ons eigen netwerk in een hogere versnelling te zetten", aldus Gary Mesch.

In fase 1 is inmiddels 315 kilometer duct aangelegd van 348 kilometer die zeven belangrijke steden met elkaar verbindt (Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Haarlem, Rotterdam, Antwerpen en Brussel). In fase 2 is reeds 251 kilometer duct aangelegd van in totaal 854 kilometer voor het Benelux Overlay Network. Een deel verbindt Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Venlo. Een ander deel verbindt Brussel, Gent en Kortrijk. De tweede fase van aanleg geeft VersaTel, met vier zogenaamde ringen, verbinding met twintig van de belangrijkste steden in de Benelux.

Als aanvulling op het Versatel netwerk en als gevolg van een overeenkomst met Global Crossing voor het verkrijgen van glasvezelkabels naar Londen en Parijs heeft Versatel een STM-1 naar Londen en een E-3 naar Frankfurt geleased. Deze verbindingen worden begin tweede kwartaal van 1999 operationeel.

Raj Raithata: "Dit stelt ons in staat om op korte termijn de tarieven naar Engeland en Duitsland te verlagen en onze brutowinstmarge te vergroten. Ook kunnen we verkeer over deze kabels verkrijgen van andere telecomaanbieders uit Engeland en Duitsland.

Versatel heeft twaalf extra ducts tussen Rotterdam en Antwerpen aangekocht in aanvulling op de twee die in 1998 werden verworven. Van deze in totaal veertien ducts worden er acht gebruikt voor het VersaTel Netwerk. De overige zes zijn voor verkoop of te huur. Er is inmiddels 1 duct verkocht.

Nieuwe producten

"Met ons lidmaatschap van het Amsterdam Internet Exchange en de overname van CS Net kunnen we onze klanten een snelle internettoegang verschaffen. We gaan dan ook vier nieuwe producten lanceren in het tweede kwartaal waaronder ISDN 30 Direct (met toegang tot het Internet) en een LAN-interconnect totaaloplossing.

Extra interconnectiecapaciteit

Versatel is ook erg blij met het recente besluit van de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) over het interconnectiegeschil tussen Versatel en KPN Telecom, waarbij VersaTel in het gelijk werd gesteld. Gary Mesch: "Deze groei in interconnectiecapaciteit op zeer korte termijn gaat gelijk op met de lopende orders in het eerste kwartaal van 1999. We kunnen onze groei dus voortzetten en onze nieuwe producten gaan introduceren zoals we dat zelf hadden gepland."

Over Versatel Telecom

Versatel is een leidende aanbieder op het gebied van telecommunicatieservices in de Benelux. Het doel van Versatel is marktleider te worden van multimedia telecommunicatieservices voor middelgrote en kleinere bedrijven in Nederland, België en Luxemburg. VersaTel bouwt momenteel een eigen supersnel glasvezelnetwerk van 2500 kilometer waarmee 29 steden in de Benelux met elkaar worden verbonden.

Met dit eigen netwerk kan Versatel de middelgrote en kleinere bedrijven breedbandige multimedia- en telecomservices bieden op hetzelfde niveau dat tot nu toe alleen voor grote bedrijven weggelegd is. VersaTel is in oktober 1995 opgericht en heeft momenteel ruim
7.000 zakelijke klanten en ruim 300 medewerkers .