Publicatie: Handelsman in vee en vlees

Datum nieuwsfeit: 16-03-1999
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 21, 16 maart 1999:

Handelsman in vee en vlees,

een geschiedenis in de Nederlandse vee- en vleessector

De Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) presenteren samen met de SDU Uitgevers het boek ’Handelsman in vee en vlees’. Dit boek geeft een beschrijving van de geschiedenis van de vee- en vleessector in de periode vóór, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. De geschiedenis wordt verteld door Louis de Wijze, één van de markantste personen in de wereld van vee en vlees. Het is een verhaal van de opkomst en ondergang van bedrijven, de kwetsbare positie van ondernemingen en het karakter van de veehandel.

Belangrijk in die geschiedenis is de rol van joodse families in de vooroorlogse veehandel en vleesverwerking. De Tweede Wereldoorlog was een tragisch keerpunt. Joodse bedrijven werden gesloten, de eigenaren en hun families weggevoerd. Ook Louis de Wijze is dit overkomen. Hij overleefde Auschwitz en Buchenwald en wist te ontsnappen aan de dodenmarsen aan het eind van de oorlog. Na de oorlog speelde Louis de Wijze een belangrijke rol in de wederopbouw van de Nederlandse vee- en vleessector.

Dit rijk geïllustreerde boek vertelt het verhaal over een verdwenen wereld, waarin varkens nog thuis werden geslacht en slagersjongens fluitend op de fiets de boodschappen brachten. ‘Handelsman in vee en vlees’ is tegelijk een portret van de opkomst van de moderne vleesindustrie.

’Handelsman in vee en vlees’ wordt op dinsdag 30 maart a.s. om 15.00 uur officieel gepresenteerd. Louis de Wijze zal samen met auteur Ton Schönwetter het boek toelichten. De presentatie vindt plaats in Perscentrum Nieuwspoort, Lange Poten 10, Den Haag. De PVE en SDU Uitgevers nodigen u van harte uit bij deze presentatie aanwezig te zijn.

Voor nadere informatie:Carolien Koopmans

PVE afd. Communicatie, tel. (070) 340 95 49