Ondertekening historisch convenant in Zuid-Soedan

Datum nieuwsfeit: 16-03-1999
Kerken in Aktie

Utrecht, 16 maart 1999

Meer dan 300 Dinka- en Nuer-leiders in Zuid-Soedan ondertekenen historisch convenant

Eind februari kwamen in Wunlit (Bahr el Ghazal) duizenden Soedanezen bijeen voor een meerdaagse vredes- en verzoeningsconferentie. Ze behoren tot de Dinka en Nuer-bevolking en zochten een oplossing voor de 7,5 jaar durende oorlog tussen beide groepen. Afgelopen weekend werd het slotdocument door meer dan 300 leiders, ondertekend. Het is een krachtdadig pleidooi voor vrede en eenheid in Zuid-Soedan.

De oorlog in Soedan woedt onafgebroken sinds 1983. Het is een ingewikkelde oorlog tussen het Arabische noorden en Afrikaanse zuiden. Echter ook in Noord- en Zuid-Soedan heerst verdeeldheid, die is gezaaid door de nationale regering. Onderhandelingen tussen staten in het IGADD-verband leverden tot op heden niets op. De bevolking heeft in Wunlit nu voor eigen oplossingen gekozen en slaat nieuwe wegen in die de strijdende partijen in Soedan niet kunnen negeren.

Het Wunlit-convenant kondigt per directe ingang een permanent staakt-het-vuren af tussen de Dinka en Nuer, de twee grootste bevolkingsgroepen in Zuid-Soedan. Daarnaast worden de Dinka en Nuer vrijgesproken van strafbare feiten van voor 1 januari 1999. Meer in detail gaan de resoluties in het convenant over de volgende kwesties:
- Vermissingen en ontvoeringen. Vermisten worden door beide partijen geïdentificeerd en naar huis begeleid;

- Ontheemden. De inwoners van meer dan 400 dorpen die vluchtten voor geweld kunnen weer terugkeren naar hun oorspronkelijk dorpen en gronden;
- Iedereen kan weer vrij bewegen in Zuid-Soedan en de handel, ontwikkeling en dienstverlening tussen de twee bevolkingsgroepen worden aangemoedigd;

- Graasgebieden en visgronden worden voortaan in samenspraak door beide bevolkingsgroepen geëxploiteerd.

De conferentiedeelnemers hebben de zuidelijke oppositiepartijen SPLA/M en UDSF/SSDF opgeroepen het convenant te onderschrijven en mee te werken aan de uitvoering ervan.

De vredes- en verzoeningsconferentie, waar ook de leiders van kerken, jongeren en vrouwen aan deelnamen, werd gefaciliteerd door de Nieuw Soedanese Raad van Kerken. Kerken in Aktie maakte met een financiële bijdrage (ƒ 50.000,-) de organisatie ervan mogelijk.

Voor meer informatie:

Jaap ‘t Gilde, voorlichter Kerken in Aktie, tel. 030 – 2721456 of 0345 – 510242 (privé).
Bea Stolte, projectmedewerkster Soedan, tel. 030 – 2710614 of 030 – 2517270 (privé).