Symposium: 'Magie en Verpleging'

Datum nieuwsfeit: 16-03-1999

NU'91

NU’91, de beroepsorganisatie van de verpleging, organiseert op dinsdag 16 maart 1999 het symposium ‘Magie en Verpleging’, onderdeel van de internationale tentoonstelling voor de gezondheidszorg Medica ’99. Rituelen zoals het opschudden van een kussen of het drinken van een beker warme melk voor het slapengaan, kunnen een magisch effect hebben. Steeds vaker blijken ontspanningsoefeningen of hoofdmassages eenzelfde uitwerking te hebben als slaappillen of pijnstillers, terwijl er jaarlijks 7 miljard gulden aan medicijnen wordt uitgegeven en 700 miljoen gulden aan medicijnonderzoek. Nu zowel patiënten als verpleegkundigen en verplegenden steeds meer belangstelling tonen voor alternatieve geneeswijzen, is het hoog tijd dat we ons oriënteren op de mogelijkheden van aanvullende therapieën. Dat we zonder te zweven ons verdiepen in mogelijke alternatieven binnen de reguliere gezondheidszorg.

Dagvoorzitter: Marcellino Bogers, beleidsmedewerker NU’91.

13.30 uur Registratie en ontvangst

14.00 uur Opening door de voorzitter van NU’91, Ria von Bönninghausen.

14.10 uur Drs. Astrid Noorden, verpleegkundige, deed als verplegingswetenschapper onderzoek naar alternatieven en studeerde natuurgeneeswijzen. 'Complementaire zorg in de gezondheidszorg'.

14.35 uur Rob Keukens, docent aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen. 'Een kritische kijk op alternatieve verpleegkundigen en verpleegkundige alternatieven'.

15.00 uur Pauze/Infomarkt

15.45 uur Ronald Jan Heijn, directeur Oibibio. 'Spirituele geneeswijzen'.

16.10 uur Marian van Hooft, verpleegkundige, verpleegkundig docent en docent Therapeutic Touch, werkzaam bij het Van Praaginstituut. 'Therapeutic Touch in de verpleegkundige praktijk'.

16.25 uur Jan Peter, verpleegkundige en aromatherapeut werkzaam binnen een verpleeghuis. Aromatherapie in het verpleeghuis.

16.40 uur Jomanda. Genezingen via het mediumschap.

17.10 uur Afsluiting

Datum: 16 maart 1999
Plaats: Congreszaal Irene, Jaarbeurs Utrecht
Tijd: 13.30 tot 17.15 uur
Informatie: NU’91, tel. 030-2964144, fax 030-2963904 Toegangsprijs: Inschrijving vóór 6 maart 1999: leden f 50,- ,niet-leden f 75,-.
Inschrijving na 6 maart 1999: leden f 55,- niet-leden f 80,-

Betalen: Na inschrijving krijgt u een acceptgirokaart en het toegangsbewijs voor de Medica en het symposium thuisgestuurd. Inschrijving vindt plaats op volgorde van binnenkomst.

Annuleren: Annuleren is helaas niet mogelijk. Bij verhindering kan een ander, mits aangemeld bij NU’91, gebruikmaken van uw reservering.

Bel NU'91 voor een aanmeldingsformulier, tel. 030-2964144.