Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Internetters via kabel zijn tevreden over dienst

Datum nieuwsfeit: 17-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rabobank Nederland

Internetters via kabel zijn tevreden over dienst- onderzoek

Beursmedia/Betten, 16/3/1999

Internetters die via de kabel surfen zijn in het algemeen positief over deze dienst. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Inter/view International. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Vecai, de overkoepelende organisatie van kabelmaatschappijen, staat haaks op het negatieve oordeel dat de Consumentenbond in januari velde over de internetvoorziening via de kabel.

De Consumentenbond ontving veel klachten van abonnees, vooral over de snelheid van de verbinding. Die snelheid is het sterke punt van een internetaansluiting via de kabel, zo claimen de kabelmaatschappijen. Maar in de praktijk was de snelheid soms ronduit teleurstellend, zo concludeerde de Consumentenbond.

In het onderzoek van Inter/view International, dat uitgevoerd werd onder abonnees van zes grote kabelmaatschappijen, is de snelheid van de verbinding juist een van de spontaan genoemde positieve aspecten. Daarnaast zijn kabelinternetters te spreken over het feit dat er geen telefoonkosten meer in rekening worden gebracht. Vooral gebruikers die eerder een Internet-verbinding via de telefoon hebben gehad, noemen de snelheid van de kabelverbinding positief.

Bijna tweederde van de ondervraagden blijkt tevreden te zijn, in de leeftijdsgroep van 15 tot 40 jaar blijkt ongeveer zeventig procent tevreden tot zeer tevreden. Het vaste tarief, het constant on-line zijn en de installatie van de apparatuur stemt de ondervraagden tot tevredenheid. Zes op de tien gebruikers vindt de hoogte van het tarief laag of precies goed. De meeste gebruikers blijken elke dag te internetten via de kabel, het wekelijks gemiddelde ligt op bijna negen keer. Per keer wordt gemiddeld ruim twee uur via het kabelnet geklikt.

De ondervraagden is nadrukkelijk gevraagd naar de negatieve aspecten van Internet via de kabel. Hoewel men positief is over de snelheid, wordt snelheid ook het meest spontaan als negatief aspect genoemd. Tijdens piekuren blijkt de snelheid van de verbinding tegen te vallen. Veertig procent is minder te spreken over de helpdesk maar hetzelfde percentage zegt juist wel tevreden te zijn. Als belangrijkste reden voor ontevredenheid over de helpdesk wordt de slechte bereikbaarheid genoemd. Redenen voor tevredenheid zijn het snel oplossen van het probleem, de vriendelijkheid en behulpzaamheid van het personeel. Een kwart van de ondervraagden zegt geen negatieve aspecten te kunnen noemen.

In vergelijking met het gebruik van Internet via de telefoonlijn zegt bijna tweederde van de ondervraagden, die eerder een Internet verbinding via een telefoonlijn hebben gehad, dat Internet via de kabel (veel) beter is. Snelheid van de verbinding en het vaste tarief waren voor hen de belangrijkste redenen om te kiezen voor Internet via de kabel. Het merendeel (86 procent) van de ondervraagde gebruikers is van plan gebruik te blijven maken van Internet via de kabel, twee procent zegt waarschijnlijk te zullen stoppen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie