Winst Unique Uitzendconcern 30% gestegen naar 53,1 miljoen

Rabobank Nederland

Winst Unique met NLG 53,1 miljoen 30% gestegen

Beursmedia/Betten, 16/3/1999

Uitzendconcern Unique International heeft dinsdag bekendgemaakt dat de winst over 1998 is gestegen van NLG 40,7 miljoen naar NLG 53,1 miljoen, een toename van 30%. Per aandeel nam de winst toe van NLG 2,35 naar NLG 3,00. De omzet steeg van NLG 626 miljoen naar NLG 810 miljoen. Het bedrijfsresultaat nam toe van NLG 57,9 miljoen naar NLG 81,9 miljoen.

Als percentage van de omzet steeg de nettowinst van 6,5% naar 6,6%. Volgens Unique bedroeg de autonome omzetgroei in 1998 13,6%. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet nam toe van 9,2% tot 10,1%, volgens het bedrijf deels door de sterke omzetgroei gecombineerd met een bewust kostenbeleid en anderzijds doordat enkele nieuw geacquireerde deelnemingen een hogere marge realiseren dan de bestaande groep van ondernemingen.

Volgens Unique werd de groei van de nettowinst getemperd door een toename van de rentelasten tot bijna NLG 1 miljoen en door de hogere belastingdruk. Over 1998 bedroeg de belastingdruk 32,9% tegen 29,2% in 1997. 'De toename heeft te maken met de benutting van de verliescompensatie uit het verleden en de relatieve toename van de belastbare winst', aldus Unique.

Het aantal vestigingen nam toe van 184 tot 233. Het gemiddeld aantal medewerkers nam toe van 800 tot 990. Het aantal uitzendkrachten en projectmedewerkers op full-time bais kende een groei van 17,1% tot in totaal 11.444. 'Alle 20 werkmaatschappijen hebben positief bijgedragen aan de stijging van het resultaat', aldus Unique.