Winst Kuhne + Heitz stijgt 22% in 'turbulente wereldmarkt'

Rabobank Nederland

Winst Kuhne + Heitz stijgt 22% in 'turbulente wereldmarkt'

Beursmedia/Betten, 16/3/1999

Kuhne + Heitz, internationale handel in voornamelijk temperatuurgevoelige levensmiddelen, heeft in 1998 een nettowinst gerealiseerd van NLG 3,6 miljoen, een stijging van 22% ten opzichte van 1997. Dat heeft de onderneming dinsdag nabeurs bekendgemaakt. De winst per aandeel kwam uit op NLG 2,91 tegen NLG NLG 2,38 een jaar eerder. De onderneming durft 'vanwege de onzekere situatie op de wereldmarkt geen concrete voorspelling te doen over de te verwachten resultaten voor het lopende jaar'.

Kuhne + Heitz stelt voor een dividend uit te keren van NLG 1,55. De totale pay-out bedraagt dan 53%. Bij aanvaarding van dit voorstel wordt NLG 1,7 miljoen toegevoegd aan de reserves. De netto-omzet steeg tot NLG 448,2 miljoen, een stijging van 13% ten opzichte van de omzet van NLG 396,4 miljoen die het bedrijf in 1997 behaalde.

Volgens Kuhne + Heitz heeft de onderneming 1998 goed afgesloten. De omzet steeg met 13%, 'en dat op de turbulente wereldmarkt die 1998 kenmerkte', aldus een persbericht van Kuhne + Heitz dinsdag. Het internationaal opererende handelsbedrijf ondervond in 1998 de gevolgen van onder meer de financiële crisis in Rusland en die in het Verre Oosten. Deze crises hadden tot gevolg dat afzetmarkten verdwenen of dat markten ontstonden met een weifelende vraag. Hierdoor werden goederenstromen van het ene werelddeel naar het andere verlegd.

Daarbovenop kampte Kuhne + Heitz nog met de naweeen van de varkenspest in Nederland, waardoor onder meer de Russische markt het gehele jaar voor Nederlands varkensvlees gesloten bleef. Ondanks deze woelige marktsituatie meent Kuhne + Heitz dat 1998 met 'goede resultaten' is afgesloten. Het brutoresultaat steeg van NLG 19,2 miljoen naar NLG
21,6 miljoen. De brutomarge op de netto-omzet bleef met 4,8% gelijk aan die van 1997. 'Dit is een bevredigend resultaat, omdat prijzen en marges het afgelopen jaar onder grote druk stonden door de eerdergenoemde financiële crisis en spanningen in de wereld', aldus het bedrijf dinsdag.

'De gerealiseerde omzetstijging is in belangrijke mate toe te schrijven aan de Amerikaanse 50%-deelneming Metafoods, dat in 1998 het gehele jaar actief is geweest, tegenover een half jaar in 1997. Ook werden betere resultaten behaald door de reorganisatie van een aantal deelnemingen, het effectiever netwerken tussen de deelnemingen onderling en het optimaal benutten van informatiestromen. Voorts werd een belangrijke bijdrage gerealiseerd door het effectief inspelen op grote koersschommelingen en door het afbouwen van voorraden. De verkoop- en beheerskosten stegen, maar dit had als oorzaak dat Metafoods het hele jaar actief was', aldus Kuhne + Heitz.