KPN: winst NBU 1998 NLG 2.035 mln (1.936)

Datum nieuwsfeit: 17-03-1999
Rabobank Nederland

KPN: winst NBU 1998 stijgt met 5,1%

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

KPN heeft woensdag bekendgemaakt dat de winst uit normale bedrijfsuitoefening over 1998 met 5,1% is gestegen van NLG 1.936 miljoen naar NLG 2.035 miljoen. Per aandeel steeg de winst uit normale bedrijfsuitoefening van NLG 4,13 naar NLG 4,30.

Het dividend is verhoogd van NLG 2,23 naar NLG 2,33. Het nettoresultaat na een voorziening van NLG 800 miljoen voor belastingen (NLG 512 miljoen na belastingen) bedroeg NLG 1.515 miljoen. De omzet steeg 12,3% van NLG 15.780 miljoen naar NLG 17.719 miljoen.

Volgens KPN is 1998 boven verwachting geweest met een omzetgroei van 12,3% en een record volumegroei van 23,3%. De prijzen daalden met 11%. 'De groei deed zich vooral voor bij mobiele telefonie en internationale activiteiten', aldus KPN. Volgens het concern is zij marktleider in Nederland met 8 miljoen klanten op het vaste net en 2,2 miljoen klanten op het mobiele net, van wie 603.000 pre paid klanten.

'De penetratie van mobiel in Nederland ging van 11% naar 21%; daarmee is de mobiele markt in Nederland e e n van de snelst groeiende in Europa', aldus het concern.

Volgens KPN is Internet een belangrijke motor achter de volumegroei bij nationale telefonie. Het aantal ISDN kanalen is nagenoeg verdubbeld naar 1,570 miljoen en is van het lokale verkeer 21% internetverkeer tegen 13% in 1997. Van de totale verkeersgroei is volgens het concern 40% toe te schrijven aan Internet. Het aantal voicemail klanten steeg tot ruim 1,5 miljoen. De omzet uit datacommunicatie steeg met 38%.