HP optimaliseert HP Kayak PC Workstations voor Linux

Vindplaats 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V4.72.3110.3

HP OPTIMALISEERT HP KAYAK PC WORKSTATIONS VOOR LINUX

Amstelveen, 17 maart 1999 - Hewlett-Packard heeft de HP Kayak PC Workstations geoptimaliseerd voor het Linux-besturingssysteem. Dit onderstreept eens te meer HP's steun aan Linux en de doelen van de Linux-gemeenschap.

Op de Linux World Expo kondigde HP de oprichting aan van Open Source Solutions Operation (OSSO), een nieuwe organisatie voor het inzetten van systemen, software en services voor de open-source gemeenschap. Ook de nieuwe generatie HP Kayak PC Workstations op basis van IA-64 architectuur zullen Linux ondersteunen.

De European Laboratory for Particle Physics (CERN) heeft Linux op HP Kayak PC werkstations geïmplementeerd. HP heeft meer dan een jaar met CERN samengewerkt om de prestatie en betrouwbaarheid van de HP Kayak PC werkstations onder Linux te bestuderen. CERN's NA49-experiment, waarbij omstandigheden in het zeer jonge heelal worden nagebootst, maakt gebruik van
30 dual-CPU HP Kayak PC werkstations in één grote dataverwerkende cluster. Deze cluster is al bijna een jaar - zeven dagen per week en 24 uur per dag - bezig met het verwerken van meer dan 30 terabyte fysieke data die nodig zijn voor het experiment. Sinds het begin van de samenwerking is er geen enkel probleem met de hardware of Linux geweest.

Linux, het resultaat van een wereldwijde ontwikkelpoging via het Internet, is een open-source, multi-user, multitasking besturingssysteem dat op UNIX lijkt en voor allerlei computerplatforms geschikt is. De Linux kernel broncode is vrij toegankelijk en gratis te downloaden. Linux is momenteel circa tien- tot vijftien miljoen keer geïnstalleerd en het aantal installaties neemt nog steeds toe.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolio's op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 122.800 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Telefoonnummer voor eindgebruikers voor vragen over producten, aanvragen van documentatie en informatie over verkooppunten: 020 - 547 66 66.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

Noot voor redacties