BSE-geval bij koe in Markelo

persbericht nr. 17

17 maart 1999

BSE-GEVAL IN MARKELO

Vandaag is bij een bijna zesjarige koe op een bedrijf in Markelo (Overijssel)BSE geconstateerd. Dit is het zesde geval van BSE in Nederland. Het eerste geval dateert van 21 maart 1997 (Wilp),het tweede van 7 april 1997 (Kollum), het derde van 26 augustus 1998 (Vriescheloo), het vierde van 22 oktober 1998 (Heeten) en het vijfde van 7 januari 1999 (Maartensdijk).

De zieke koe in Markelo (Doortje 101) geboren op 2 april 1993, is op 11 maart jl. voor onderzoek afgevoerd naar ID-DLO in Lelystad en aldaar gedood en onderzocht. Het bedrijf (107 runderen) zal morgen na taxatie van de dieren worden ontruimd.

Evenals bij de vorige gevallen van BSE in Nederland zijn onmiddellijk onderzoeken gestart naar de mogelijke oorzaak van de besmetting, naar de herkomst van het rund en eventuele verwanten. De in leven zijnde directe relaties zullen worden onderzocht op BSE. Ook zal worden nagegaan of besmetting is opgetreden bij de overige 106 runderen op het bedrijf. De runderen die in het geboortejaar van het BSE-rund op het onderhavige bedrijf zijn geboren, zullen eveneens op BSE worden onderzocht.Voorts wordt een traceringsonderzoek uitgevoerd naar op het bedrijf gebruikt veevoeder. Het gebruik van herkauwersmeel in veevoer is overigens sinds 1989 in Nederland verboden.

De Europese Commissie is op de hoogte gebracht.

Noot voor redacties