Stemming Azië: toonaangevende indices sluiten licht hoger

Rabobank Nederland

Stemming Azië: toonaangevende indices sluiten licht hoger

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

In de regio Azië-Pacific is het overgrote deel van de indices van de toonaangevende effectenbeurzen woensdag licht hoger gesloten. De beurs van Tokio liet een plus zien van 1,22%, terwijl Hongkong 0,26% opliep. De beurs van Singapore was een negatieve uitzondering, met een verlies van 1,30%.

In Tokio sloot de Nikkei-index woensdag opnieuw hoger. Dinsdag sloot de index voor het eerst sinds 4 augustus 1998 boven de 16.000 punten. De index steeg met 195,29 punten naar 16.268,11. Volgens marktpartijen werden de koersen ondersteund door met name aankopen van buitenlandse beleggers in de hoop dat er verdere herstructureringen zullen plaatsvinden in het Japanse bedrijfsleven, alsmede op basis van de verbeterde economische vooruitzichten.

Het volume lag met 1,22 miljard aandelen aan de hoge kant. Dinsdag werden 1,08 miljard aandelen verhandeld. Nissan Motor eindigde JPY 8 lager op JPY 465 ondanks de aankondiging van Renault dat zij exclusieve onderhandelingen met het bedrijf voert over een alliantie. Clarion steeg JPY 35 naar JPY 495 en NTT Data won JPY 61.000 op JPY
806.000. De twee bedrijven zullen deel gaan uitmaken van de Nikkei
225-index.

In Hongkong steeg de Hang Seng-index met 28,82, ofwel 0,26%, naar
10.940,07. De in Hong Kong verhandelde Chinese waarden waren gevraagd. De Hang Seng China Enterprise Index steeg 21,33 punten (6,62%) naar
343,54. De omzet lag met HKD 6 miljard ruim boven het niveau van dinsdag (HKD 4,74 miljard).

De Straits Times-index in Singapore verloor woensdag 19,38, ofwel
1,30%, op 1470,16. De omzetten waren volgens handelaren bescheiden. Met name institutionele partijen opereerden aan de verkoopkant. In Taiwan steeg de Weighted index 84,84 punten (1,27%) naar 6.757,07. Buitenlandse beleggers kochten per saldo NTD 2,05 miljard aan aandelen, terwijl Taiwanese beleggingsfondsen voor NTD 665 miljoen aan aandelen kochten.