VNU behaalde in 1998 exl. World Directories brutomarge 15%

Rabobank Nederland

VNU behaalde in 1998 exl. World Directories brutomarge 15%

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

Uitgeversconcern VNU heeft in 1998 zonder de resultaten van het gekochte World Directories een brutomarge (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) behaald van ongeveer 15%. Dat heeft financieel directeur F. Cremers van VNU woensdag gezegd na afloop van de toelichting op de resultaten over 1998.

Inclusief World Directories (onder meer telefoongidsen en gouden gidsen) kwam de brutomarge in 1998 uit op 19,5%, tegen 13,9% in 1997. Het nieuwe onderdeel van VNU - waar de uitgever NLG 4,3 miljard voor betaalde - behaalde in het afgelopen jaar een brutomarge van 43,9%.

Cremers gaf daarnaast aan dat VNU door de overname van World Directories is afgestapt van het nastreven van een bepaalde brutomarge. Eerder formuleerde de onderneming een doelstelling van een brutomarge van 15% in uiterlijk 2000. In 1998 werd door de acquisitie van World Directories deze doelstelling in e e n klap overtroffen. VNU heeft besloten deze lat niet hoger te leggen. Volgens financieel directeur Cremers wil VNU in de toekomst namelijk ook bedrijven kunnen kopen die een marge van bijvoorbeeld 15% hebben maar die wel heel goed bij het uitgeversconcern passen. 'Als dat een mooi bedrijf is, moeten we dat ook kunnen overnemen', aldus Cremers.