Wall Street: Dow Jones sluit 0,6% lager

Rabobank Nederland

Wall Street: Dow Jones sluit 0,6% lager

Beursmedia/Betten, 18/3/1999

De Dow Jones is woensdag na een lusteloze sessie 0,6% lager gesloten. De index sloot uiteindelijk 51,06 punten lager op 9879,41. Ook de bredere Amerikaanse markten moesten terrein prijsgeven. De S&P 500-index verloor 8,56 punten op 1297,82. De technologie gedirigeerde Nasdaq Composite verloor 10,30 op 2428,97. De 30-jarige Amerikaanse staatslening noteerde 12/32 lager bij een effectief rendement van 5,505%.

Binnen de Dow Jones was Allied Signal de grootste verliezer. De koers van dit fonds daalde met USD 1-9/16 op USD 44-7/16, een verlies van 3,40%. Ook de financiele waarden CitiGroup en American Express waren fikse verliezers. Handelaren signaleerden eerder vandaag in de financiele sector winstnemingen nu de lange rente op een niveau is van ongeveer 5,5%. Ook de bekendmaking van het Beige Book van de Federal Reserve speelde hierin een rol. De absolute winnnaar woensdag binnen de Dow Jones was Caterpillar. Het aandeel dikte aan met USD 3-3/16 op USD 47-1/16, een winst van 7,26%. Vorige week vrijdag gaf het fonds een winstwaarschuwing over het eerste kwartaal. Vandaag herstelde de koers zich iets van de verliezen sinds vrijdag.

Donaldson, Lufkin & Jenrette verloor woensdag uiteindelijk USD 3-1/16 op USD 65-3/4. Het bedrijf maakte woensdag bekend een deel van de aandelen van dochteronderneming DLJ Direct - dat zich bezighoudt met aandelenhandel via Internet - naar Nasdaq te willen brengen. DLJ Direct wil de opbrengst van de beursgang aanwenden voor internationale expansie.