Initiatief tot verbetering arbeidsmarktpositie allochtonen

Datum nieuwsfeit: 18-03-1999
VNO-NCW persbericht

Burgemeesters en ondernemers bespreken samen lokale verbetering arbeidsmarktpositie allochtonen

Datum 17/03/99
Bron VNO-NCW

Burgemeester Stekelenburg van Tilburg is de eerste burgemeester die ondernemers in hun gemeente uit zal nodigen om te overleggen over de lokale arbeidsmarktpositie van allochtonen. Op initiatief van het VNO-NCW minderhedenproject Ondernemers Doen Meer (ODM, in samenwerking met de Anne Frank Stichting en de Stichting Projecten Samen Werken), zullen na Tilburg (18 maart a.s.) meer van deze "Meeting the Mayor" bijeenkomsten worden georganiseerd. Op 24 en 30 maart volgen respectievelijk Zaanstad en Leidschendam. Als deze bijeenkomsten succesvol verlopen zullen er in de loop van dit jaar steeds meer volgen. Daartoe bestaan reeds contacten met de burgemeester van diverse gemeenten.

Het doel van de Burgemeestersbijeenkomsten is om gemeente en ondernemers gezamenlijk en concreet in actie te brengen voor het belang van zowel de vacaturevervulling in het bedrijfsleven als van de nog zwakke positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. De gemeenten hebben middelen (subsidies en andere arbeidsmarktinstrumenten) om het aanbod van werknemers te verbeteren. De bedrijven kunnen een bijdrage leveren door bijvoorbeeld werkervaringsplaatsen aan te bieden of faciliteiten voor scholing. VNO-NCW en Anne Frank Stichting denken dat een lokale aanpak goede perspectieven biedt. Dit omdat de kanalen en netwerken om allochtone gemeenschappen te bereiken per gemeente nogal verschillen. Het is op deze manier makkelijker te overzien hoe geschikte allochtonen het best kunnen worden gevonden en gestimuleerd om vacatures te vervullen dan wel werkervaring op te doen.