Cap Gemini, Oracle, Sun en KiQ consortium voor datamining

Datum nieuwsfeit: 18-03-1999
Cap Gemini

Samen met Oracle, Sun en KiQ
Cap Gemini in consortium voor ontwikkeling van geavanceerde datamining-applicatie

Utrecht, 18 maart 1999 - Cap Gemini, Oracle, Sun Microsystems en KiQ hebben een consortium opgericht om te komen tot een wereldwijde one-stop-shop voor de meest geavanceerde datamining-applicaties. Met de datamining/datawarehousing-oplossing kunnen organisaties nauwkeurige voorspellingen doen over het gedrag van hun klanten op het gebied van productontwikkeling, marketing en verkoop. De oprichting van het consortium is vandaag officieel bekrachtigd.

Doordat het belang van Customer Relationship Management (CRM) steeds meer wordt onderkend, stijgt de vraag naar datamining-technologie snel. Datawarehousing maakt omvangrijke databases met klantgegevens toegankelijk voor analyse. Datamining distilleert hieruit de verbanden die bedrijven commercieel kunnen benutten om te bepalen welke diensten of producten aan welke klanten moeten worden aangeboden en wanneer en op welke manier dat het beste kan gebeuren.

De ontwikkeling van predictive datamining voegt hier nog een aantal voordelen aan toe. De patronen in bestaande gegevens worden niet alleen geanalyseerd, ze worden tevens gebruikt om toekomstig gedrag te voorspellen en kunnen zo een leidraad vormen bij het nemen van bedrijfsbeslissingen. De voordelen voor zowel klant als bedrijf leiden tot langdurige relaties, waardoor datamining steeds effectiever wordt.

One-stop-shop
De samenwerking vindt plaats op het gebied van ontwikkeling, marketing, verkoop, implementatie en onderhoud van het pakket, dat behalve datamining ook taken op het gebied van datawarehousing kan uitvoeren. Toepassingsgebieden zijn, naast Customer Relationship Management, bijvoorbeeld ook fraudebestrijding en risk management. De breedte van het consortium garandeert een one-stop-shop voor al deze toepassingen.

"De nieuwe applicatie is bijzonder omdat het een meetbare waarde aan de bedrijfsvoering van organisaties levert. De markt kan ons dan ook gerust afrekenen op de resultaten die met de toepassing van deze applicatie kunnen worden behaald" zegt Rob Walker, Program Director bij het Cap Gemini Institute, die zich bezighoudt met het verder ontwikkelen van 'predictive modeling'. "Uit field tests waarin de technologische kennis van de consortiumleden werd gecombineerd, bleek dat het zakelijk potentieel van Customer Relationship Management groter is dan ooit".

"Het hele gebied dat wordt bestreken door Customer Relationship Management, heeft de volle aandacht van alle betrokken partijen" stelt Chris Ritchie, Business Development Manager bij Sun in Groot-Brittannië. "De mogelijkheden om de kwaliteit van de service aan de klant te verbeteren door deze gerichter te leveren, zijn evident, waardoor datamining een belangrijke technologische bijdrage betekent".

"Met de Oracle Business Intelligence Systems bieden wij aan bedrijven de mogelijkheid om betere beslissingen sneller te nemen" zegt Martin DeVille, Business Development Director van de datawarehousing en business intelligence division van Oracle, in EMEA. "Door middel van tijdige en meer accurate besluitvorming krijgen onze klanten de concurrentievoorsprong die nodig is in het huidige Europese bedrijfsklimaat.

David Barrow, Managing Director van KiQ, stelt: "uit predictive modeling zullen de grote mogelijkheden van datamining blijken. Hoewel datamining altijd al veelbelovend was, werd het vaak alleen maar gebruikt ter oriëntatie in plaats van dat de gebruikers er met een vastomlijnde koppeling hun voordeel mee deden".

Oracle levert de database-technologie, Sun het hardwareplatform en KiQ het predictive modeling tool. Cap Gemini is de consultant, implementatiepartner en leider van het consortium. De nieuwe applicatie wordt officieel gepresenteerd tijdens het pan-Europese congres CRM'99, op 25, 26 en 27 mei aanstaande in Amsterdam.

De leden van het consortium
Cap Gemini is een professionele dienstverlener in de markt voor management-consulting en informatietechnologie. Sun Microsystems, Inc.(NASDAC: SUNW), is een toonaangevende leverancier van hardware, software en diensten voor het aanleggen van bedrijfs-intranetten en het uitbreiden van internetmogelijkheden. Oracle Corporation is de belangrijkste producent van informatiemanagement-software en tevens het op een na grootste softwarebedrijf ter wereld. KiQ is een van de toonaangevende ontwikkelaars van Predictive Data Mining-oplossingen voor bedrijfsdoeleinden.

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie:
Cap Gemini, Bart Sikking, woordvoerder.
Telefoon: 030-252 6186, e-mail: (bsikking@capgemini.nl)

© 1998 Cap Gemini Nederland B.V.