Bloemisterijcommissie steunt kwaliteitsonderzoeken

Datum nieuwsfeit: 18-03-1999
TuinbouwNet

Bloemisterijcommissie steunt kwaliteitsonderzoeken

De Sectorcommissie Bloemisterij van het Productschap Tuinbouw (PT) heeft kortgeleden bijna 1,2 miljoen gulden uitgetrokken voor een tiental onderzoeksprojecten. Hierbij staan centraal: de kwaliteit van bloemen en planten, gewasbescherming, energiebesparing en verbetering van de arbeidsomstandigheden.

Het Dijkzigt ziekenhuis in Rotterdam gaat onderzoeken hoe voorkomen kan worden dat werkers in de tuinbouw last krijgen van zogenoemde pollenallergie (overgevoeligheid voor stuifmeel). Het onderzoek zal zich vooral toespitsen op mensen die werken met chrysanten. Omdat vergelijkbare klachten uit de paprikateelt komen, wordt aan beide gewassen in dit project gewerkt.

Het Proefstation voor Bloemisterij en Glasgroenten (PBG) zal proberen om de ongelijke bloei bij de vroege trek van de potplant azalea te verminderen. Hierbij zullen proeven worden gedaan met verschillende belichtingsperioden. Verder is een onderzoek naar het besparen van energie bij de teelt van alstroemeria goedgekeurd. De invloed van de temperatuur op het gasverbruik, de beschikbaarheid van CO2 en de luchtvochtigheid in de kas staan in dit onderzoek centraal. Het PBG heeft tenslotte de opdracht gekregen om het middel Amistar op bepaalde onderdelen te testen voor een toelating in zogenoemde kleine gewassen. Amistar is een nieuw, minder milieubelastend bestrijdingsmiddel om echte meeldauw de baas te blijven.

Bij gerbera is het breken van de stengel een probleem. Vlak onder de bloem knapt de steel soms open en valt de bloem eraf. Het probleem komt vooral voor bij warm weer. Een groep gerberakwekers gaat samen met de onderzoeksinstelling ATO-DLO op zoek naar een oplossing. Verder wordt door het Wageningse bedrijf Entocare - in samenwerking met het PBG - onderzoek gedaan naar een natuurlijke vijand om wolluis in potplanten de baas te blijven. Er zijn wel vijanden bekend, maar deze zijn nog nooit voldoende getest. Het PT vindt het belangrijk om hier onderzoek naar te doen omdat de inzet van chemische middelen bij een positief resultaat teruggedrongen kan worden.

Als een plant uit weefselkweek zonder problemen opgroeit, is de kwaliteit meestal goed en hoeven gewasbeschermingsmiddelen niet of beperkt ingezet te worden. Daarom is het belangrijk dat het weefselkweekmateriaal geen afwijkingen vertoont. Tot nog toe is er weinig bekend over het effect van bijvoorbeeld bewortelingscondities op de groei na het uitplanten.

Verder zijn er duidelijke aanwijzingen dat vermeerdering van planten beter kan door de samenstelling van weefselkweekmedia af te stemmen op de speciale eigenschappen van de plant. Tenslotte kunnen virusziekten in sommige bloemisterijproducten (bijvoorbeeld freesia) problemen veroorzaken. Met behulp van de biotechnologie is het goed mogelijk deze problemen aan te pakken. De laatste drie onderzoeken zullen onder verantwoording van het Plantaardig Praktijkonderzoek (PPO) worden uitgevoerd door het Centraal Onderzoeklaboratorium voor Weefselkweek in de Tuinbouw (COWT) en het Proefstation voor Bloemisterij en Glasgroenten (PBG).

Het geld voor de onderzoeken is afkomstig uit de heffingen die telers en handelaren gezamenlijk aan het PT betalen. Vertegenwoordigers van de teelt- en handelsorganisaties in de bloemisterijsector beslissen uiteindelijk over de besteding van het geld. Zij doen dit in de Sectorcommissie Bloemisterij van het PT.